دکترنوروزیان

وبلاگ

آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟

آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟

آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟

 

دلایل شایع ریزش مو در مردان متفاوت از زنان است، وراثت، هورمون دی هیدروتستوسترون، استرس و فعالیت جنسی زیاد از علل اصلی ریزش مو در مردان می باشند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

وراثت

در بسیاری از مردان دلیل ریزش مو وراثت است، آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ به مانند بسیاری از ویژگی های آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ جسمانی که از خانواده پدری و یا مادری به ارث برده می شود وضعیت موها نیز به همین شکل است.

مردانی که علت ریزش موهایشان وراثت است معمولا ریزش مو را از سن 18 الی 19 سالگی تجربه می کنند و تا سن 25 سالگی بخش زیادی از موهای خود را از دست می دهند و یا دچار طاسی کامل در قسمت بالای سر شده و فقط موهای دور سر و بالای گردنشان باقی می ماند.

آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟

از آنجا که دلیل این نوع ریزش مو ژنتیک است درمان قطعی برای آن وجود ندارد آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ و صرفا می توان با درمان طبی(محلول و دارو) از سرعت ریزش موها کاست. اگر پدر، عمو و یا مردان خانواده مادری شما از سن جوانی دچار طاسی یا کم مویی شدید بوده اند احتمال آن وجود دارد علت ریزش مو در شما ارثی باشد.

آزمایش مشخصی برای تشخیص ارثی بودن آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ ریزش مو وجود نداردآیا وقت آن رسیده آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟  و صرفا پزشک می تواند با بررسی الگو و سن آغاز ریزش مو و پیشینه خانوادگی احتمال دهد ریزش مو در فرد ارثی است یا خیر.

هورمون دی هیدروتستوسترون(DHT)

ازدیاد هورمون دی هیدروتستوسترون شایع ترین دلیل ریزش مو آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ در مردان می باشد، آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ این نوع ریزش مو بیشتر در سنین 25 الی 33 سال و بالای 50 مشاهده می شود، البته در هر سنی امکان افزایش میزان این هورمون در بدن وجود دارد. در مردان بالای 50 سال ازدیاد هورمون DHT علاوه بر ریزش مو موجب بروز مشکلات دیگر از قبیل التهاب در غده پروستات و بزرگ شدن آن نیز می گردد.

در بدن مردان هورمونی به نام تستوسترون ترشح می شود که به آن هورمون مردانه گویند، آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ آنچه که باعث تفاوت بین مردان و زنان می شود اثرات این هورمون بر بدن از بدو تولد تا بزرگسالی است، ریش صورت، موهای بدن، آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ صدای بم، قدرت عضلات و سایر ویژگی های مردانه به دلیل ترشح بیشتر این هورمون در بدن مردان نسبت به زنان است.

هر چقدر میزان این هورمون در بدن مردان بیشتر باشد صفات جسمانی آیا وقت آن رسیده آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ و روانی مردانه تری مشاهده می شود، حتی در خانم هایی که نسبت به سایرین سطح این هورمون در بدنشان بیشتر است برخی ویژگی های مردانه به چشم می خورد.

هورمون تستوسترون به تنهایی در مردان موجب ریزش مو نمی گردد، بلکه آنزیمی در بدن بنام 5 آلفا ردوکتاز آنرا تبدیل به فرم مخربی بنام دی هیدروتستوسترون(DHT) می کند.

دی هیدروتستوسترون موجب می شود به مرور موهای سر نازک، آیا وقت آن رسیده درباره ریزش مو در مردان بیشتر بدانید؟ کرکی و در نهایت از بین بروند اما جالب است اثر مثبت بر موهای سایر قسمت های بدن دارد و یکی از دلایلی که در مردان بعد از سن 25 سال موهای سرشان کم و بر حجم موهای بدنشان افزوده می شود همین امر است.

التهاب

التهاب موجب آسیب به سلول ها و بافت های بدن شده و با توجه به اینکه در کدام قسمت از بدن ایجاد شود سبب بروز بسیاری از بیماری ها از جمله سکته قلبی، آلزایمر، ریزش مو و غیره می گردد.

بسیاری از مردان و حتی زنان ریزش مو را همراه با خارش شدید سر و حساسیت پوستی تجربه می کنند که نشان از التهاب در این ناحیه دارد.

استعمال دخانیات، تماس با مواد شیمیایی، آلودگی هوا، مصرف بیش از حد روغن های حاوی امگا 6 و 9 نسبت به امگا 3، غذاهای فراوری شده و عدم مصرف کافی میوه ها و سبزیجات تازه همگی موجب افزایش التهاب در بدن می گردند.

یکی دیگر از علل اصلی بروز التهاب ازدیاد رادیکال های آزاد(اتم های آزاد اکسیژن) در بدن است که باعث افزایش عمل اکسیداسیون و یا به زبان ساده زنگ زدگی می گردد. برخی از ویتامین E و C و عنصر سلنیوم دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و کمبود آن ها موجب افزایش رادیکال های آزاد و به دنبال آن التهاب در بدن می گردد.

تحقیقات جدید نشان می دهند تغذیه و شیوه زندگی رابطه مستقیم با التهاب در بدن دارند.

استرس

وقتی تحت استرس قرار می گیریم واکنش های بیوشیمیایی متعددی در بدنمان رخ می دهد که یکی از آن ها افزایش سطح هورمون کورتیزول است، ترشح این هورمون موجب مصرف مقدار زیادی منیزیم، روی، ویتامین ث، B6 و B5 می گردد و استمرار استرس موجب تخلیه ذخایر مواد مغذی ذکر شده می شود و مشکلاتی از قبیل کاهش انرژی بدن، خستگی، ضعف، عدم کنترل استرس و عصبانیت و ریزش مو را به همراه خواهد داشت.

فعالیت جنسی بیش از حد

انزال بیش از حد چه در قالب روابط جنسی و چه خود ارضایی موجب واکنش های بیوشیمیایی و هورمونی متعددی در بدن شده که می تواند تشدید ریزش مو در مردان را به همراه داشته باشد. تحقیقات جدید نشان می دهند انزال بیش از حد نسبت و توازن دو هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون را برهم می زند.

میزان طبیعی انزال برای مردان زیر 25 سال 3 الی 4 بار در هفته و برای مردان بالای 25 سال 2 الی 3 بار در هفته می باشد و بیش از این مقدار در اغلب مردان موجب تشدید ریزش مو می گردد.

مصرف بیش از حد منابع غذایی حاوی آهن

آهن یکی از عناصر ضروری در بدن است و برای تولید خون مورد استفاده قرار می گیرد اما زمانی که ذخایر آن بیش از حد افزایش یابد باعث ایجاد بیماری هایی از قبیل غلظت خون، ریزش مو، دیابت و کبد چرب می گردد.

آهن از عناصری است که بدن هیچ راه طبیعی برای دفع آن ندارد و صرفا اگر خونی از بدن خارج شود مقداری آهن از طریق آن دفع می شود. ازدیاد آهن و غلظت خون مشکلی شایع در مردان است و یکی از دلایلی که پزشکان توصیه می کنند هر چند وقت یکبار اقدام به اهدای خون و یا حجامت نمایید همین امر است، زیرا به واسطه انجام آن ها از غلظت خون و ذخایر آهن کاسته می شود.

خانم ها به واسطه عادت ماهانه مقداری خون از دست می دهند به همین جهت به ندرت با مشکل ازدیاد آهن و غلظت خون روبرو می باشند.

از طرف دیگر با افزایش سن نیاز بدن به آهن کاهش و ذخایر آن در بدن افزایش می یابد و توصیه می شود آقایان در مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، عدس، اسفناج و غیره حد اعتدال را رعایت کنند.

ازدیاد آهن در بدن سبب افزایش تولید رادیکال های آزاد و التهاب نیز می گردد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

با توجه به کاهش کیفیت مواد غذایی و سبک زندگی امروزی کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین D و ویتامین های گروه ب در بسیاری از افراد مشاهده می شود، به عنوان مثال بنا به گزارش نایب رئیس کنگره بین المللی پوکی استخوان بیش از 70 درصد از ایرانیان دچار کمبود ویتامین D و 60 درصد دچار کمبود کلسیم می باشند.

نکته مهم این است که ابتدا با آزمایشات میزان ذخایر مواد معدنی و ویتامین ها در بدن اندازه گیری شود تا بر اساس آن نوع و دوز مناسب از مکمل های غذایی توسط پزشک تجویز گردد.

تشخیص و درمان علل ریزش مو در مردان

گام اول و مهم در درمان ریزش مو تشخیص علل آن می باشد، به غیر از وراثت سایر دلایل ریزش مو را می توان با انجام آزمایشات خون و تست آنالیز مو ریشه یابی نمود.

باید توجه داشته باشید هر کدام از علل ریزش مو درمان پزشکی مرتبط با خود را دارد و توصیه می شود بدون بررسی هزینه و وقت خود را صرف خرید محصولات ضد ریزش مو ننمایید که بسیاری از آن ها تبلیغاتی و بی اثر می باشند.

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *