دکترنوروزیان

وبلاگ

هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید

هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید

هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید

ریزش موها مشکل شایعی است که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بالاخره با شدت کم یا زیاد با آن مواجه شود، اما پیرامون این مشکل شایع حرف و حدیث‏های فراوانی وجود دارد که برخی درست و برخی غلط هستند و پزشکان معتقدند باید با اطلاع‌رسانی درست و علمی، این باورهای نادرست را اصلاح کرد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانیدموهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید در «پرونده پوست‌ومو»ی این هفته به همین موضوع پرداخته‌ایم.

هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید

۱. کدام ریزش مو قابل برگشت است؟

وقتی مو از ساقه می‏شکند و می‏افتد، چون ریشه سالم است، پس از مدتی دوباره رشد می‌کند. اما وقتی ریزش مو ریشه‌ای است، در محل رویش مو جوشگاه ایجاد می‌شود و ریزش مو غیرقابل برگشت است. به عبارتی، بافت زمینه یا پوست سر در قسمت‌های داخلی از بین می‌رود و هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید رگ‌ها به منطقه‌ای از سر خونرسانی نمی‌کنند. در نتیجه زندگی در این قسمت از بین می‌رود و هیچ مویی در محل وجود ندارد که بخواهد دوباره رشد کند. این نوع ریزش با ریزش مویی که باعث طاسی مردانه می‌شود، تفاوت دارد زیرا در طاسی مردانه مو وجود دارد ولی موها به شدت نازک و مینیاتوری می‌شوند. این موها را می‌توان با استفاده از برخی داروها تقویت کرد و باعث رشد آنها شد.

۲. ریزش مو ارثی است؟

نمی‌توان با قاطعیت به این پرسش پاسخ داد. ریزش مو ممکن است ارثی یا غیرارثی باشد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید در ریزش موی ارثی، موها از ناحیه پیشانی تا فرق یا تاج سر شروع به کم شدن می‌کنند. این حالت در آقایان به شکل طاسی و در خانم‌ها با کم‌پشتی موها جلوه می‌کند، به‌طوری که کف سر هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید و لابلای موها دیده می‌شود. زمانی ریزش مو در خانم‌ها ارثی است که با جوش صورت، موهای زائد و اختلال‌های قاعدگی همراه نباشد چون در این صورت می‌تواند علت هورمونی داشته باشد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید گاهی هم همه موهای سر با هم می‌ریزند یا دچار کاهش حجم می‏شوند. در این صورت علت‌های دیگری مطرح است که باید بررسی شود.

۳. رنگ کردن باعث افزایش ریزش مو می‏شود؟

بله، هنگام رنگ کردن موها، کوتیکول یا لایه محافظ مو شکسته می‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید در نتیجه رنگ‌ و اکسیدان داخل آن باعث خشکی و پارگی دیواره کوتیکول مو می‌شوند که در نهایت به شکستگی، موخوره، خرد شدن موها از ساقه و کاهش حجم مو می‏انجامد بنابراین رنگ‌کردن یا مش موها باعث ریزش آنها از ریشه نمی‌شود. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید به عبارتی، اگر رنگ غیراستاندارد و بی‌کیفیت و هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید اکسیدان بسیار قوی باشد یا اگر موها بیش از حد رنگ شوند، لایه‌های کوتیکول بیشتر شکسته و موها خرد و حجم‌شان کم می‌شود اما هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید خوشبختانه ریشه آنها سالم است و پس از مدتی دوباره رشد خواهند کرد. رنگ موهای چینی و تقلبی که مواد داخل آنها مشخص نیست در ریزش موها نقش مهمی دارند.

۴. داروها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

بله، مصرف بسیاری از داروها به‌خصوص داروهای شیمی‌درمانی، داروهای فشارخون، داروهای مسکن، هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانیدداروهای ضدتشنج، داروهای تیرویید و مسمومیت با ویتامین A، باعث ریزش مو می‌شود. البته تاثیر داروها در ایجاد ریزش مو تفاوت دارد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید مثلا داروهای شیمی‌درمانی ۱۰ روز بعد از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید به این صورت که رشد موها قطع می‌شود و موها بلافاصله می‌افتند. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید به این نوع ریزش، ریزش موی آناژن می‌گویند. آناژن فازی است که مو در آن رشد می‌کند و نباید بریزد. برخی داروها هم ۳ ماه پس از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند در حالی که بیمار به دنبال عوامل دیگری، می‌گردد.

۵. ریزش مو علامت فشارخون بالاست؟

نه، فشارخون بالا ربطی به ریزش مو ندارد اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید مصرف می‌شود، موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.

۶. ماساژ دادن سر مانع ریزش مو می‌شود؟

بله، ماساژ پوست سر یا مصرف داروهای گشادکننده عروق که به کف سر مالیده می‌شوند،هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید  باعث بهبود خونرسانی به پوست می‌شود و می‌تواند جلوی ریزش موی ناشی از افزایش سن را بگیرد؛ البته به شرط اینکه علت ریزش عوامل دیگری نباشد.

۷. کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

بله، کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن از جمله روی، آهن، پروتئین‌ها
و … می‌تواند باعث ریزش مو شود اما این کمبودها باید به اثبات برسند و هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید کسی که رژیم غذایی عادی دارد و علامت بیماری خاصی ندارد، نمی‌تواند در این تعریف بگنجد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید متاسفانه بسیاری از مردم به محض شروع ریزش موها شروع به خوردن قرص روی یا آهن می‌کنند در حالی که این کار درست نیست. مصرف زیاد ‌روی و آهن و تجمع آنها در بدن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید  اگر ریزش مو به‌دلیل کمبود تغذیه‌ای ایجاد نشده باشد، مصرف مکمل‌ها تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت.

۸. کوتاه کردن مو جلوی ریزش مو را می‌گیرد؟

نه، ریزش مو ربطی به بلندی و کوتاهی آن ندارد. مو عمری دارد که وقتی به پایان می‏رسد، می‌افتد. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانیدموهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید ریزش موهای بلند بیشترموهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید  به نظر می‌رسد به همین دلیل افراد فکر می‌کنند اگر مو را کوتاه کنند ریزشش کمتر خواهد شد.

۹. سیگار می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، استعمال دخانیات باعث تنگ شدن عروق می‌شود و خونرسانی به بافت‌ها را مختل می‌کند.موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید  در نتیجه ریزش موها افزایش می‏یابد اما ترک ناگهانی سیگار هم فرد را عصبی می‌کند که این موضوع هم ممکن است ریزش موها را بیشتر کند. ترک سیگار باید حساب‌شده باشد.

۱۰. استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

بله، اگر اضطراب یا استرس ناگهانی باشد می‌تواند باعث ایجاد بیماری آلوپسی آره‌آتا شود هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید که در آن موها به‌طور منطقه‌ای یا سکه‌ای یا حتی تمام موهای سر می‌ریزند اما اضطراب‌های کم و طولانی‏مدت نیز می‌توانند به‌دلیل تنگی عروق و وارد کردن مو به فاز تلوژن یا مرگ باعث تسریع ریزش مو ‌شوند.

۱۱. اختلال‌های هورمونی، ریزش مو را تشدید می‌کنند؟

بله، وجود هورمون مردانه یکی از علت‌های مهم ریزش مو است که در مردان طبیعی است هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانیدموهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید  اما اگر خانمی‌ به‌دلیل افزایش هورمون مردانه دچار ریزش مو شود، باید تحت‌بررسی قرار بگیرد. موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید این خانم‌ها معمولا علاوه بر ریزش مو از جوش صورت، موی زائد و اختلال‌های قاعدگی هم رنج می‌برند.

۱۲. بعد از کاشت مو، موها دیگر نمی‌ریزند؟

بستگی دارد! برای کاشت مو معمولا از موهای پشت سر استفاده می‌کنند. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید موهای ریخته شده هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید خود را دوباره زنده کنید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید به این منطقه سر «بانک مو» می‌گویند. جالب است بدانید موهای پشت سر در کسانی که ریزش موی ارثی یا هورمونی دارند، موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید هرگز نمی‌ریزد زیرا موهای این هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید منطقه گیرنده هورمون ندارند و مشکلی پیدا نمی‌کنند بنابراین باید قبل از کاشت، موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید متخصص پوست تشخیص بدهد که ریزش موی فرد ارثی است یا هورمونی. اما اگر علت ریزش مو ارثی یا هورمونی نباشد، موهایی که پیوند زده شده‌اند هم بعد از مدتی می‌ریزند.

۱۳. شانه‌ کردن، ریزش موها را بیشتر می‌کند؟

نه، شانه کردن مناسب موها باعث بهبود خونرسانی به پوست و مو می‌شود اما شانه کردن هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید موی رنگ‌شده یا موهای بسیار خشک، باعث کنده شدن آنها می‌شود بنابراین باید این موها را با شانه‌های با دندانه‌های فراخ شانه کرد.

۱۴. بستن کش‌ سر باعث ریزش مو می‌شود؟

بله، نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی داریم که در اثر بستن سفت و محکم موها ایجاد می‌شود. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید موهای ریخته شده خود را دوباره زنده کنید در این حالت موها از ناحیه ریشه کشیده می‌شوند و می‌ریزند.

۱۵. داروهای ضدریزش مو باید تا پایان عمر مصرف شوند؟

به علت ریزش بستگی دارد. اگر علت ریزش ارثی باشد، فرد باید تا پایان عمر دارو مصرف کند. هرآنچه درباره رشد موهایتان باید بدانید خود را دوباره زنده کنید اگر علت اختلال هورمونی یا هر علت دیگری باشد، باید درمان را ادامه داد تا کامل شود.

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *