دکترنوروزیان

وبلاگ

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

اگر از ریزش مو رنج می‌برید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که رژیم غذایی خود را بهبود بخشید. اطلاعاتی که در این مقاله در خصوص مواد غذایی که به رشد مجدد مو کمک می‌کنند، تنها جهت اطلاع شما می‌باشد.
به طور معمول، چرخه رشد مو در حدود 2 تا 3 سال به طول می‌انجامد و در طول این زمان، هر مو تا 1 سانتی متر در هر ماه رشد می‌کند. زمانی که 90 درصد از موی روی پوست سرتان در این مرحله یا فاز رشد قرار گیرند، 10٪ باقیمانده در فاز استراحت قرار می‌گیرند که ریزش می‌نمایند. این فاز ریزش مو می‌تواند حدود 3 تا 4 ماه به طور همزمان به طول ‌انجامد. بنابراین، از دست دادن مقداری از مو در طول این مرحله کاملاً طبیعی است. با این حال، چنانچه در طول یک دوره‌ی 4 تا 5 ماهه‌ به طور متداوم و روزانه ریزش موی زیادی داشته باشید، نیاز خواهد بود که درمان‌های ریزش مو را مد نظر قرار دهید. ریزش مو چیزی است که تمام ما آن را تجربه می‌کنیم و می‌تواند دلایل مختلفی مانند مشکلات هورمونی، وراثت، رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب، درمان‌های پزشکی و یا پیری را دربرداشته باشد. با وجود آنکه بعضی از این دلایل از کنترل ما خارج می‌باشند، اما قطعاً می‌توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تحت کنترل قرار داده تا از ریزش موی ارادی جلوگیری کرده باشیم.

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

مواد غذایی که باعث تحریک رشد مو می‌شوند

رژیم غذایی مناسب تنها راهی است که بدن ما می‌تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. بنابراین، مصرف مواد غذایی که سرشار از 5 ماده‌ی مغذی اصلی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها باشند، جهت داشتن بدنی سالم بسیار ضروری است. تمام این مواد مغذی اهمیت خود را در سوخت و ساز بدن دارا می‌باشند، در نتیجه باید در مقادیر قابل توجهی در بدن موجود باشند. درست همانطور که بدن به مواد مغذی نیاز دارد، موی ما نیز جهت رشد بهتر و سلامتی به مواد مغذی نیازمند است. مو جهت رشد به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها (A، B، C، D، E ) و مواد معدنی (آهن، روی، فسفر، پتاسیم، منیزیم) در مقادیر کافی نیاز دارد تا نتایج سالم‌تر و بهتری کسب کند.

خوردن سبزیجات

سبزیجات سبز و سبزیجات برگ سبز تیره مانند؛ اسفناج، کلم بروکلی، برگ چغندر، و غیره به عنوان بهترین منابع ویتامین‌های A و C شناخته شده‌اند. ویتامین‌های A و C برای رشد مجدد مو بسیار اهمیت دارند، به گونه‌ای که به تولید ماده‌ی مومی یعنی سبوم که توسط غدد چربی فولیکول‌های مو تولید می‌شود، کمک می‌نمایند. این ماده به عنوان نرم کننده یا حالت دهنده‌ی طبیعی موی شما عمل کرده و محرک بزرگی جهت رشد مو به شمار می‌رود.

آجیل

آجیل‌های مختلفی وجود دارند که به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامینهای مفید در آنها رشد سالم موها را تسهیل می‌سازند. بادام، از غنی‌ترین منابع ویتامین E و آهن است، یعنی دو ماده مغذی مهم که باعث تحریک رشد مو می‌شوند. آهن به تولید خون بیشتری در بدن شما کمک کرده و ویتامین E به گردش خون کمک می‌نماید، در نتیجه سلول‌های پوست سرتان تغذیه می‌شوند. آجیل‌های دیگری مانند؛ آجیل برزیلی و گردو، منابع خوبی از سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای آلفا لینولنیک بوده، که همچنین به رشد مو کمک می‌کنند. میزان روی (Zink) بادام زمینی و گردو بالا بوده که این امر به سنتز پروتئین‌ها و جذب ویتامین‌ها کمک می‌کند.

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

غذاهای دریایی خوشمزه

کسانی که عاشق خوردن غذاهای دریایی و ماهی می‌باشند، می‌توانند رشد مو بسیار سالمی داشته باشند. به این دلیل که متوجه خواهید شد، ماهی قزل آلا منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین‌های مو و ویتامین B12 است. این مواد مغذی، تغذیه‌ی سلول‌ها و ریشه‌های مو را فراهم ساخته و در نتیجه، تارهای مویی قوی و سالم را در اختیارتان قرار می‌دهند. ماهی‌های دیگری مانند ماهی خال مخالی، گربه ماهی، ساردین، شاه ماهی و ماهی تن غنی از ویتامین Dبوده که باعث کاهش ریزش مو از طریق خواص نرم کنندگی خود می‌شوند. صدف و سخت پوستان منابع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان و روی می‌باشند.

نیاز مو به پروتئین‌ها

گوشت‌هایی مانند گوشت گاو و بوقلمون، ماکیان مانند مرغ و تخم مرغ، منابع بزرگی از ویتامین B و پروتئین به حساب می‌آیند. این مواد غذایی برای موهای سالم حاوی ویتامین B12 بوده که موجب افزایش تولید سلول‌های قرمز خون و بهبود گردش خون در پوست سر و تغذیه سلول می‌شوند. اینها همچنین منابع خوبی از روی بوده که موجب جذب سایر ویتامین‌های مورد نیاز و تغذیه پوست سر می‌شوند.

کمک لاکتوز

مصرف محصولات لبنی مانند، شیر گاو، ماست، پنیر، خامه ترش، کره، و غیره، می‌تواند کلسیم، پروتئین‌هایی مانند پروتئین وی (بخش آب مانند شیر) (whey) و کازئین، و ویتامین B را تأمین سازد. وجود این مواد مغذی بجهت ساخت فولیکول‌های مو و تقویت ریشه‌های مو ضروری است. این امر ریزش مو را کاهش خواهد داد و موی باقیمانده را سالم و محکم می‌سازد. آنها همچنین منابعی از بیوتین و اسید پانتوتنیک، یعنی دو عامل مهم در رشد مو می‌باشند.

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

مواد غذایی دیگر

چند ماده‌ی غذایی دیگر که به رشد مجدد مو کمک می‌کنند، غلات کامل مانند گندم و جو را شامل می‌شوند. گندم کامل یا سبوس‌دار متشکل از سیلیس و آهن بوده که هر دو به جذب مواد معدنی و ویتامین‌های مهم کمک می‌کنند. از سوی دیگر، جو دوسر سرشار از مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، منیزیم و فسفر می‌باشد. میوه‌های حاوی اسید سیتریک مانند پرتقال، انگور، لیمو، و غیره، ویتامین C را تأمین می‌سازند که به ساخت کلاژن که یک پروتئین حیاتی مورد نیاز برای رشد مو است، کمک می‌کند. سویا حاوی ویتامین E و آهن بوده، و نخود حاوی ویتامین B6 و روی است. تمام این‌ها جهت تشکیل و تقویت مو مهم می‌باشند.
از طریق این مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند، شما نه تنها می‌توانید به موهایی سالم دست یابید، بلکه یک رژیم غذایی مغذی را بدست خواهید آورد که موجب بهبود سلامت کلی بدن‌تان می‌شود. بنابراین، حتماً رژیم غذایی و سبک زندگی خود را مناسب نگاه داشته، به طوری که دچار ریزش شدید مو نشوید.

مواد غذایی که به رویش مجدد مو کمک می‌کنند

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *