دکترنوروزیان

وبلاگ

اگزما چیست و چه درمانی دارد

اگزما چیست و چه درمانی دارد

اگزما چیست و چه درمانی دارد

اگزما چیست و چه درمانی دارد

اگزما بیماری مزمن پوستی است که به آن درماتیت اتوپیک نیز می‌گویند. در این بیماری پوست دچار التهاب و خارش و تحریک می‌شود.
به نظر می‌رسد که اغلب روی صورت، دست‌ها و پاها به وجود می‌آید؛ اما می‌تواند روی هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود.
تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ درصد مردم امریکا از اگزما رنج می‌برند و شیوع آن در حال افزایش است. اگزما در کودکان بسیار رایج است و ۲۰ درصد از نوزادان و یا کودکان خردسال به آن مبتلا هستند. درمان اگزما یک چالش بزرگ است، زیرا اغلب بیماری با روش‌های درمانی عود می‌کند و عوارض جانبی شیوه‌های درمان سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت اگزما را تشدید می‌کند.

اگزما چیست و چه درمانی دارد

برخی از علائم ابتلا به اگزما عبارتند از:
خارش و سوزش پوست، قرمزی، تاول و برآمدگی، تورم، برجستگی، پوسته‌پوسته شدن پوست. برخی از انواع اگزما، مانند اگزمای حساسیت ناشی از تماس با یک ماده تحریک کننده، در هنگام تماس باعث قرمزی، خارش و ترشح پوست می‌شوند. اگزمای شوره‌دار، می‌تواند پوست را زرد، روغنی و فلس‌دار کند.

این نوع از اگزما می‌تواند در هر قسمتی از بدن به خصوص صورت به وجود بیاید. اگزما معمولا در کف دست‌ها و یا پاها به وجود می‌آید و بسیار دردناک است و در آن تاول‌های عمیق روی پوست ظاهر می‌گردد که این تاول‌ها عموما می‌خارند و می‌سوزند. در اگزمای Nammular پوست، پوسته پوسته شده و دلمه‌های دکمه‌ای شکل روی پوست ایجاد می‌شوند. از آنجا که اگزما انواع مختلفی دارد و به اشکال مختلف بروز می‌کند، بسیار مهم است که یک متخصص پوست بسیار حاذق، بیمار را بررسی کند تا معلوم شود آیا مشکل پوستی، نوعی اگزماست یا وضعیت دیگر پزشکی.

اگزما چیست و چه درمانی دارد

در این بیماری پوست خشک، ضخیم، ترک خورده و یا پوسته پوسته می‌شود.  ملتهب و قرمز است.  زخم می‌شود.
در افراد سفید پوست ممکن است ابتدا بثورات جلدی قرمز رنگ و سپس قهوه‌ای رنگ ایجاد شود.  در سیاه پوست‌ها ممکن است پوست تغییر رنگ دهد و قسمتی از پوست تیره‌تر یا روشن‌تر از قسمت‌های دیگر شود.  در نوزادان، اغلب بثوراث جلدی بر روی صورت و پوست سر، همراه با زخم ایجاد می‌شود.

اگزما چیست و چه درمانی دارد

دلایل ابتلا به اگزما
یافتن علت اگزما یک مشکل بزرگ است و پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. برخی معتقدند که ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرک‌های محیط‌ زیست است. اگزما اغلب در خانواده‌هایی شایع است که سابقه آلرژی و یا آسم دارند.

اگزما چیست و چه درمانی دارد

در اینجا به برخی از دلایل احتمالی ابتلا به اگزما اشاره خواهیم کرد:  تماس با مواد خشن و یا خارش‌زا همچون پشم ، آب و هوا و دمای بیش از حد گرم و یا بیش از حد سرد ، حیوانات ، استرس،  دود سیگار  ، غذاهایی که باعث واکنش‌های حساسیتی می‌شوند؛ مثل گندم، لبنیات، آجیل، شکلات  ، مواد شیمیایی موجود در صابون و یا مواد شوینده  ، عطرها و اسانس‌ها  مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست  لوازم آرایشی ،  مواد شیمیایی خانگی و سموم و …

امید تازه برای درمان اگزما

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند دریافته‌اند که نور آفتاب می‌تواند علائم اگزما را تخفیف دهد.
به گزارش ایسنا، آنها می‌گویند: نور آفتاب باعث آزاد شدن نیتریک اکسید (NO) در پوست می‌شود و این ماده التهاب و در نتیجه خارش ناشی از اگزما را تخفیف می‌دهد.
در این آزمایش متخصصان پرتو فرابنفش را به بخشی از پوست افراد داوطلب تاباندند و متوجه شدند که این کار باعث آزاد شدن نیتریک اکسید در خون شد.
آنها امیدوارند این یافته به درمانی تازه منتهی شود؛ درمانی که از این خاصیت مثبت نور آفتاب استفاده کند اما فاقد عوارض منفی آن باشد، چرا که نور آفتاب می‌تواند به پوست آسیب بزند.

اگزما چیست و چه درمانی دارد
دکتر “آن استیر” که این مطالعه را سرپرستی کرده می‌گوید: آزمایشات ما نشان می‌دهد که نیتریک اکسید خواص ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند دارویی تازه برای کسانی باشد که اگزما دارند.
به گزارش بی‌بی‌سی، نیتریک اکسید باعث فعال شدن نوع خاصی از گلبول سفید به نام سلول‌های تنظیم‌کننده می‌شود و این سلول‌ها التهاب را تخفیف می‌دهند.
اگزما (درماتیت آتوپیک) در واقع نوعی آلرژی (حساسیت ارثی) است که به صورت خارش، قرمزی، ترک، زخم و خشکی پوست خود را نشان می‌دهد. اگزما در کودکان بیشتر شایع است اما در سنین دیگر هم دیده می‌شود و می‌تواند در بزرگسالی شروع شود.

اگزما چیست و چه درمانی دارد
در برخی افراد اگزما محدود است در برخی افراد ممکن است بخش‌های بزرگتری از پوست را درگیر کند. معمولا کودکان که بزرگ می‌شوند اگزما به میزان قابل توجهی بهتر می‌شود.
نیتریک اکسید یکی از مولکول‌هایی است که در سیستم عصبی و ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد و در سال ۱۹۹۲ به آن لقب مولکول سال دادند.

اگزما چیست و چه درمانی دارد

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *