دکترنوروزیان

وبلاگ

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

الگوی طاسی مردان، معمول‌ترین علت ریزش مو در مردان جوان است. اگرچه این الگو تا سن ۳۰ یا ۴۰ سالگی تأثیر آنچنانی ندارد، اما ممکن است طاسی زودرس نیز سراغ مردان جوان و حتی نوجوانان بیاید. ریزش مو در مردان معمولا به دلیل افزایش هورمون دی هیدروتستوسترون به وجود می‌آید. این هورمون که یکی از مشتقات تستوسترون است، از رسیدن مواد غذایی لازم به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند که نتیجه آن نازک شدن مو‌ها و ریختن آنان است.

مهمترین نشانه ریزش مو در مردان مواردی مانند دیدن موهای فراوان روی بالشت، حمام و … و نیز ایجاد حالت V مانند در قسمت جلوی سر است. به هر حال نازک شدن موها در مردان اولین نشانه هشدار دهنده طاسی در مردان است و به همین دلیل باید از انجام اشتباهاتی که باعث نازک‌شدن مو می‌شوند پرهیز کرد. محصولات اثبات شده پزشکی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید به آقایان مبتلا به ریزش مو توصیه می‌شود. این داروها به منظور جلوگیری از رسیدن دی هیدروتستوسترون به فولیکول موی مردان طراحی شده است و می‌تواند موجب افزایش رشد موهای آنان شود.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

یکی از تئوری‌هایی که برای علت ریزش مو مردان جوان مطرح می‌شود، تأثیر اهمیت زیاد به ظاهر موها در دنیای مدرن امروزی است که در آن زندگی می‌کنیم. اگرچه نمی‌توان گفت که نسل‌های قبلی به ظاهر موهایشان اهمیت نمی‌داده اند اما کمی جستجو در اینترنت می‌تواند نشان دهد که سن ریزش مو در مردان جوان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

نیکوتین و ریزش مو

بسیاری از مشکلات مرتبط به سلامتی با سیگار کشیدن رابطه مستقیم دارند و این موضوع را تقریبا همه افراد می‌دانند و به آن واقفند. علاوه بر این که سیگار می‌تواند احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد، تحقیقات نشان می‌دهد این عادت می‌تواند موجب پیری و طاسی زودرس شود. در واقع شما با سیگار کشیدن مقدار بسیار زیادی از مواد شیمیایی مضر را به بدنتان وارد می‌کنید که باعث می‌شود فولیکول‌ موهای شما گرسنه مواد غذایی ضروری خود شوند که نتیجه آن ریزش مو است. در نتیجه نیکوتین یکی از چندین علت ریزش مو در مردان جوان است.

همچنین مواد سرطان‌زای موجود در تنباکو باعث کاهش سرعت رشد موها شده که نتیجه آن افزایش احتمال ابتلا به ریزش موقت مو است. به علاوه، سیگار کشیدن می‌تواند روند پیری را تسریع کند که نتیجه آن افزایش احتمال ایجاد چین و چروک و ضعیف شدن پوست بدن شما و نیز ریزش احتمالی موی شماست.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

استرس و ریزش مو

استرس یکی از کاتالیزگرهای ریزش مو در مردان و زنان جوان است و به همین دلیل باید افراد به تکنیک‌های رفع استرس آشنا باشند. متأسفانه مردان در سنین جوانی بسیار در معرض استرس هستند. با افزایش فشارهای تحصیلی و شغلی در جوامع امروزی، پیدا کردن دلیل ریزش موها در افراد جوان سخت نیست.

اگرچه استرس همیشه به طور اساسی علت ریزش مو در مردان جوان نیست اما می‌تواند احتمال ریزش موی متوالی در آقایان را با تسریع این روند افزایش دهد. در نتیجه، حفظ یک عادت غذایی سالم و حفظ سلامت ذهنی برای مبارزه با علائم پیری مانند نازک‌شدن مو در مردان بسیار مهم و حیاتی است.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

لبنیات و ریزش مو

نظریات و ایده‌های گوناگونی مطرح شده است که ارتباط بین لبنیات مانند پنیر، کره و … را با افزایش اگزماهایی که موجب ریزش مو می‌شوند را نشان می‌دهد. اگرچه پرهیز از لبنیات می‌تواند شرایط پوستی شما را بهبود ببخشد اما شواهد زیادی وجود ندارد که اثبات کند دوری از لبنیات می‌تواند از ریزش موهای شما جلوگیری کند.

علت ریزش مو در مردان جوان

عادات غذایی

یکی از دلایل احتمالی ریزش مو، عادات غذایی ناسالم است. رژیم‌غذایی ضعیف می‌تواند در ریزش مو تأثیرگذار باشد. نشستن دور یک میز با دوستان و خوردن پیتزاهای بزرگ برای داشتن یک شب مفرح می‌تواند جذاب باشد اما شاید بهتر باشد که در انتخاب غذاهای خود تجدید نظر کنید.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

طاسی منطقه‌ای

اگر شما یک روز صبح از خواب بیدار شدید و متوجه یک یا چند ناحیه گرد یا بیضی شکل از پوست صاف و بدون مو روی سرتان شدید یعنی مشکلی به نام طاسی منطقه‌ای گریبان‌گیر شما شده است. این حالت در زمانی به وجود می‌آید که سیستم ایمنی شما فولیکول موهایتان را مورد حمله قرار دهد. پزشکان هنوز نتوانسته‌اند دلیل این حمله را شناسایی کنند و به بیماران راهی برای درمان آن ارائه دهند اما اگر مشاهده کردید که چنین مشکلی بر روی پوست سر شما ایجاد شده است، حتما با یک پزشک مشورت کنید. خوشبختانه این بیماری، عموما موقتی است و پزشک شما می‌تواند داروهایی را تجویز کند که تأثیر آن بر روی رشد مجدد موهایتان را به حداقل برساند.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

عفونت قارچی

یکی از مشکلات دیگری که می‌تواند ریزش مو را در مردان جوان در پی داشته باشد، عفونت قارچی پوست سر شماست. این مشکل شاید در نگاه اول بسیار جدی به نظر برسد اما این فقط یک عفونت قارچی است که می‌تواند به کمک درمان مناسب، بهبود یابد. نگران نباشید قارچی روی سر شما و یا روی تارهای موی شما برای ایجاد کچلی وجود ندارد.

علت ریزش مو در مردان جوان

هورمون‌ها

مشکلات هورمونی مانند بیماری‌های مرتبط با تیروئید و یا لوپوس نیز می‌توانند باعث ایجاد ریزش مو شوند. صرف نظر از این بیماری‌ها شما در صورتی که شاهد ریزش مو بودید باید با پزشکتان مشورت کنید. این ریزش مو می‌تواند دلیل خاصی نداشته و موضوع خاصی نباشد اما این امکان نیز وجود دارد که نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد. به قول معروف، پیشگیری بهتر از درمان است!

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

علت ریزش مو در مردان جوان از نگاهی دیگر

اگر شما از آن دسته پسرانی هستید که مادرانشان به خاطر ظاهر آنان به آن‌ها افتخار می‌کند، به این موضوع دقیق‌تر فکر کنید چرا که علت ریزش موی شما در همین موضوع نهفته باشد! اگر شما از مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها برای موهایتان بهره می‌گیرید و یا درمان خاصی بر روی موهایتان انجام می‌دهید ممکن است شاهد ریزش مو باشید. اگر شما از آن دسته افرادی باشدی که از حالت مستحکم موها مانند استایل رده‌ای استقبال کنید ممکن است شاهد ریزش موی خود باشید. سعی کنید از سشوار، اتوی مو، رنگ‌ها و استایل‌های جذاب طی یک مدت زمانی دوری کنید و ببینید که آیا تغییری در ریزش موی شما ایجاد شده است یا خیر.

عادات غذایی شما همانگونه که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد، به طور جدی می‌تواند جنبه‌های دیگر بدن شما را غیر از وزنتان تحت تأثیر قرار دهد. عموما مردان جوان به خاطر علاقه به فست‌فودها و برگرها به داشتن عادات غذایی نا مطلوب مشهورند. این غذاها، از مواد مغذی و یا فیبرهای خوراکی تشکیل نشده اند و ممکن است باعث ریزش مو شوند.

چنین مشکلاتی برای کسانی که گیاه‌خوارند و یا ورزشکارند نیز می‌تواند به وجود بیاید. گاهی اوقات زمانی که شما به یک نوع خاص از غذاها پایبند باشید، ممکن است پروتئین‌های مهم موجود در غذاهای دیگر را نتوانید جذب بدنتان کنید و به همین دلیل بدن شما از پروتئین موهایتان برای جبران آن بهره می‌گیرد.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

علت ریزش مو در مردان جوان

همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند از جوانبی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید روی بدن شما تأثیر بگذارد. داروهای ساده مانند داروهای درمان آکنه که حاوی ایزوترتینوین هستند می‌توانند در نازک‌شدن و یا ریزش مو تأثیر داشته باشند. همچنین داروهای لیتیوم که برای اختلال دوقطبی تجویز می‌شود نیز می‌تواند در ریزش مو موثر واقع شود.

علت ریزش مو در مردان جوان چیست

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *