دکترنوروزیان

وبلاگ

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

اسپری های مو در آخرین مرحله از آرایش استفاده می شوند و بیشتر از سایر مواردی که تاکنون در مورد آن صحبت کرده ایم به موهای شما حالت می دهند. استفاده از اسپری ها نسبت به ژل و فوم ها راحت تر است. همچنین طرفداران بیشتری نسبت به دو محصول قبلی دارند. محلول هایی که معمولاً پایه ای ژل مانند دارند.اسپری مو

اسپری مو

اسپری ها و حالت دهنده های مو گاهی سلامت شما را تهدید می کنند. محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده اند که کمی حواس شان را جمع کنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر وضعیتی خالی نکنند.

اغلب اسپری ها با ایجاد یک پوشش روی مو می توانند حالت مو را کنترل کنند. محلول هایی که برای تولید اسپری ها استفاده می شوند معمولاً مواد الکلی هستند که در معرض هوا به شدت فرار هستند و بعد از تبخیر، فقط پلیمر مورداستفاده همانند ژل ها روی مو باقی می مانند. اسپری ها نیز بر اساس ضخامت موها دسته بندی می شوند، باید از اسپری استفاده کنید که متناسب با موهای شما باشد. اگر ضخامت موهای شما زیاد است می توانید از اسپری های خشک استفاده کنید و اگر موهای شکننده دارید بهتر است از اسپری هایی استفاده کنید که به موهای شما رطوبت بیشتری بدهند.

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

آسمی‌ ها در خط اول خطر

اگر شما آسم دارید و یا اگر یكی از اعضای خانواده شما از بیماری آسم رنج می ‌برد، لازم است بدانید كه استفاده از این محصولات را باید كنار بگذارید.

اسپری‌ های مو در گروه عوامل تشدید كننده علایم آسم به شمار می ‌آیند و به راحتی می‌ توانند موجب تحریك مجاری تنفسی شوند و می ‌توانند حتی شما را تا مرز یك حمله آسمی پیش ببرند.

تماس زنان باردار با اسپری مو و تولد نوزاد ناقص و معیوب

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است.اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل کار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشکلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می کند.
در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می شوند، به طوری که مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می شود.دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می دهد.
مطالعات نشان می دهد که نرخ ابتلا به این نقص عضو در کودکان پسر طی دهه های اخیر به شدت افزایش یافته است.
برخی کارشناسان می گویند که نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی که فتالاتس نامیده می شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی ها چند سال است که در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

 

اعتیاد به اسپری مو خیلی هم جدی است!

اسپری‌ها تحت گروه مواد حلال طبقه بندی می‌شوند و برخی‌ها به عنوان یک ماده مخدر استنشاقی از آنها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر تنفس این مواد می‌تواند برای مدت کوتاهی باعث ایجاد احساس خوشایند و حتی توهم شود اما باید بدانید که این ماده نیز مانند سایر مواد مخدر، اعتیادآور و مضر است. از عوارض کوتاه مدت آن می‌توان به سردردهای شدید و خستگی مفرط و از عوارض بلند مدت آن می‌توان به آسیب مغزی و کلیوی اشاره كرد.

کدام اسپری‌ها موها را شکننده می‌کنند؟!

در بیشتر اسپری‌های مو از انواع ترکیبات الکلی استفاده شده است. الکل باعث خشکی و شکنندگی مو در دراز مدت می‌شود. به این ترتیب موها پس از مدتی درخشش خود را از دست می‌دهند. علاوه براین استفاده بیش از حد از این اسپری‌ها باعث تجمع آنها روی مو و ریزش پوسته‌های سفید خشک شده آن روی شانه‌ها و لباس‌های‌تان می‌شود. اینها شوره نیستند اما افراد فکر می‌کنند شوره است و خیلی منظره خوشایندی نیست. پس هر زمان به حمام می‌روید به خوبی موهای‌تان را بشویید و بعد از نرم‌کننده و ماسک‌های تقویتی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود از اسپری‌های «فاقد الکل» استفاده کنید.

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

اگر از لنز استفاده می‌کنید…

هر زمان که از اسپری‌های مو استفاده می‌کنیم خودمان و اطرافیان‌مان را در خطر ورود قطرات آن به چشم قرار می‌دهیم. با این حال بیشتر اسپری‌های مو فقط چشم را تحریک می‌کنند که با شست‌وشو برطرف می‌شوند، اما اگر مقدار زیادی از اسپری وارد چشم شود می‌تواند باعث سوختن چشم و آسیب دائمی یا از دست دادن بینایی شود؛ به خصوص اگر از لنز استفاده می‌کنید.

اسپری مو را به ریشه مو نزنید

متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌ کند.

 اگر اسپری‌ های حالت‌ دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می ‌شوند اما اگر مواد تشکیل ‌دهنده این حالت ‌دهنده‌ ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی ‌آورد.

برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید.

همچنین انواع گوناگون حالت ‌دهنده ‌ها مانند اسپری، ژل و چسب‌ ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره‌های خشک شده از موها جدا می ‌شوند و ایجاد شوره کاذب می‌ کنند. به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می ‌کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت ‌دهنده‌ های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.

اسپری مو و عوارض آن بر سلامتی

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *