دکترنوروزیان

وبلاگ

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

آلوپسی در لغت به معنی ریزش و کم شدن مو و آرا آتا به معنی منطقه است که به فارسی به معنی ریزش سکه ای یا منطقه ای ترجمه شده است و همچون سکه ای گرد، موی سر خالی می شود و بخش هایی از سر، ابرو، ریش، سبیل، بدن، مژه و همه جای بدن همچون کف دست خالی از مو می شود.

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

این بیماری بر حسب شدت به ۴ نوع تقسیم می شود.

در نوع اول آن موها به صورت تکه تکه (منطقه ای) و در نواحی محدود می ریزد و در نوع دوم آن موهای حاشیه سر (دور مو، پشت سر، پشت گوش) ریخته می شود که پیش آگهی بدی دارد و در این نوع پاسخ به درمان، خوب نیست.
نوع سوم از این بیماری «توتالیس» است كه ممکن است در این نوع از بیماری، موهای ابرو، مژه و بدن حفظ شود؛ ولی در نوع چهارم بیماری (یونیور سالیس) تمامی موهای بدن ریخته می شود؛ به طوری که حتی یک مو نیز در بدن باقی نمی ماند که در درمان این بیماری، نوع چهارم، مقاومت به درمان بالایی دارد.
گفته می شود، اگر شروع بیماری از دوران طفولیت باشد، پیش آگهی بیماری بد است.
افرادی که از سنین پایین دچار بیماری می شوند، معمولا شدت بیماری شان بیشتر از افراد دیگر است. همچنین به گفته محققان این بیماری در اشخاصی که دارای برخی از اگزماهای سرشتی (درماتیت آتوپیک) هستند، می تواند شدت بیشتری داشته باشد.

 ● آلوپسی همراه با بیماری های دیگر

تحقیقات نشان می دهد همراهی هایی با این بیماری از قبیل بیماری های تیروئید، برخی از کم خونی ها، کمبود ویتامین ۱۲ B و برخی از بیماری های خودایمنی وجود دارد.بیماری آلوپسی آرا آتا با سیستم ایمنی بدن مرتبط است و می توان آن را نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن ذکر کرد که سلول های سیستم ایمنی به طور غلط به فولیکول (ریشه) مو حمله کرده و سبب تخریب ریشه مو می شوند؛ ولی باید دانست که این ریزش، ریزش دائمی نیست و بنا به تئوری، هر زمانی احتمال برگشت بیماری وجود دارد و هر وقت که سیستم ایمنی، این دشمنی را با مو فراموش کند، احتمال برگشت موآن هست، پس می توان نتیجه گرفت که در این بیماری، همیشه راه امیدواری وجود دارد.

طبق بررسی های به دست آمده، این که چرا سیستم ایمنی به ریشه مو حمله می کند، هنوز مشخص نیست و آنتی ژنی که در سطح فولیکول مو قرار دارد، به اشتباه با سیستم ایمنی بدن تعامل کرده و سلول های سیستم ایمنی که «لنفسیت ها» هستند، به دور فولیکول مو تجمع کرده و سلول های فولیکول دست از تکثیر کشیده و مو می میرد و جای آن مویی رشد نمی کند.
حمله لنفسیت های سیستم ایمنی در نمونه برداری های آسیب شناسی به حمله زنبورهای عسل تشبیه می شوند. (لنفسیت ها نوعی از گلبول های سفید هستند) که همانند زنبور عسل دور ریشه مو جمع شده و باعث عدم تکثیر ریشه مو می شوند.

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

 ● عوامل بروز بیماری

این بیماری در زن و مرد از شیوع یکسانی برخوردار است و ممکن است از هر سنی شروع شود.
یکی از عواملی که باعث بیدار شدن و فعال شدن این بیماری می شود «استرس» است كه با مکانیسم های پیچیده سیستم عصبی مرتبط است که باعث می شود ریشه مو صدمه ببیند.
جالب است بدانید موهایی که در این بیماری ریخته می شوند، موهای مشکی هستند و معمولا موهای سفید در این بیماری گرفتار نمی شوند مثلا وقتی گفته می شود فلانی یک شبه موهایش سفید شده است، کسی است که آلوپسی آراآتای توتالیس گرفته است و تمامی موهای مشکی اش ریخته و فقط موهای سفیدش باقی مانده است، به همین خاطر است که فکر می کند یکشبه موهایش سفید شده است.

 ● روش های درمانی

این بیماری پیشگیری خاصی ندارد و چون به دلایل ناشناخته بروز می کند، راهی برای آن وجود ندارد ولی مهمترین درمان (سرکوب کردن) سیستم ایمنی بدن است و اساس درمان داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی است که معمولا برای مناطق موضعی محدود این امر از تزریق واکسن استروئید (آمپول کورتون) با دوز مناسب در ناحیه استفاده می شود که سبب کاسته شدن تهاجم سلول های لنفسیت می شود.
«محلول ماینوکسیدل» نیز در برخی موارد مورد استفاده قرار می گیرد. در موارد شدید این بیماری از داروهای سرکوبگر قوی سیستم ایمنی به صورت عمومی استفاده می شود و اینجا پزشک است که ارزشیابی می کند که آیا درمان ارزش ریسک و به مخاطره افتادن سیستم ایمنی بدن را دارد یا خیر.
همچنین یکی از درمان های جدید را می توان (ایمنی درمانی) ذکر کرد که بیمار با دارویی به نام دیفن سیپرون سیستم ایمنی خود را تحریک می کند و با تحریک آن مکانیسم های ناشناخته باعث بهبود ضایعه می شوند.

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

بهترین درمان برای آلوپسی (ترمیم مو به روش HRT)

در حال حاضر تنها راه حل و بهترین راه حل برای درمان بیماری آلوپسی ترمیم مو به روش HRT می باشد که در این تکنیک نیازی به بانک موی فرد نبوده و تمامی بانک مو از طریق مرکز تخصصی موی رنسانس تامین می گردد
در ترمیم مو به روش HRT شبکه ای شبیه سازی شده از پوست سر انسان با استفاده از کراتین های گیاهی روی پوست سر فیکس می شود که موها روی آن بافته شده است شایان ذکر است تمامی موهای در این تکنیک 100% طبیعی بوده و غیر قابل رشد می باشد و برای کودکان، آقایان و حتی بانوان هم انجام می گردد

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *