دکترنوروزیان

وبلاگ

چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟

چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟

چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟

ریزش مو مشکلی است که علاوه بر افراد بزرگسال گاهی کودکان و حتی نوزادان را نیز درگیر می کند. در برخی موارد علل روحی و جسمی ریزش موی کودک را موجب می شوند ولی گاهی علت ریزش‌، پزشکی نیست و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟

در زیر به بررسی مهم ترین علل ریزش مو در کودکان و روش های درمان هر یک می پردازیم:

۱) دلایل عمومی ریزش مو در کودکان

در صورتی که کودکان به طور نادرست یا بیش از اندازه از موهای خود استفاده کنند می‌توانند به ریزش مو دچار شوند؛ برای نمونه شانه زدن یا برس زدن مکرر موها، به ویژه هنگامی که خیس هستند می‌تواند موجب شکنندگی یا ریزش آنها شود. استفاده از لوازم جانبی مانند سنجاق سر یا مدل‌هایی مانند چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ دم اسبی که بیش از اندازه محکم است، می‌تواند همین مشکل را ایجاد کند.

مواد شیمیایی موجود در حالت‌دهنده‌های مو مانند فرکننده‌ها و صاف‌کننده یکی دیگر از دلایل ریزش موست زیرا در این فرایندها، مو در معرض ابزارهای تولیدکننده‏ دمای بالا مانند سشوار قرار می‌گیرد. هم چنین کودکانی که از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی مواد مغذی مظیر آهن و پروتئین را دریافت نمی‌کنند نیز ممکن است ریزش مو را تجربه کنند.

۲) ریزش مو بر اثر ابتلا به سندرم آناژن

عارضه ی سندرم آناژن از حدود ۶ ماهگی تا ۶ سالگی ممکن است کودک را درگیر چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ کند. سندرم آناژن در کودکان با موهای طلایی و روشن بیشتر دیده می‌شود. چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟والدین فرزندان مبتلا به این سندرم ابراز می‌کنند موهای فرزندشان خیلی راحت و بدون درد به شکل دسته‌ای کنده می‌شود.

تشخیص: به نظر می‌رسد مو‌ها در این اختلال در قسمت پشت سر و در ناحیه نزدیک گردن رشد نکرده‌اند و بیشتر باعث ریزش موی منطقه‌ای می‌شوند. بنابراین ممکن است با بیماری‌هایی مانند ریزش موی سکه‌ای و تریکوتیلومانیا اشتباه شود.

درمان: درمان سندرم آناژن تنها توسط پزشک متخصص و استفاده چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ از داروهای مخصوص انجام می‌شود. اما به طور کلی چندان نگران‌کننده نبوده و درمان کامل اتفاق می‌افتد.

۳) نقش عفونت قارچی در ریزش مو

عفونت قارچی یا تینه کپیتیس، بیماری قارچی است که با عفونت پوست سر، چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ ابرو و مژه ها همراه است. کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی معمولا با ریزش موهای تکراری یا موهای خرد شده در بالای سطح سر خود دست به گریبان هستند. قسمت‌ها و تکه‌های بدون مو معمولا گرد چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ یا بیضی و اغلب نامنظم هستند. گاهی اوقات دیده می‌شود که موها دقیقا روی پوست خرد می‌شوند و به شکل نقاط سیاهی روی پوست سر به نظر می‌آیند.

تشخیص: تشخیص بیماری ریزش مو در اثر عفونت قارچی در درجه اول براساس ظاهر چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ پوست سر است. موها ممکن است در این قسمت دچار ریزش شوند، یا به شکل لکه های سیاه بر روی پوست چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ در آیند. این بیماری، بیشتر کودکان زیر سن بلوغ را درگیر می‌کند و براساس نوع قارچ، درجه التهاب، عفونت و پوسته‌ ریزی متفاوت خواهد بود.

اگر پزشک به این نوع ریزش مو در کودک مشکوک شود، آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند تا به تشخیص خود مطمئن شود.

درمان: درمان این نوع ریزش مو معمولا مصرف داروهای ضدقارچ به مدت حداقل دو ماه است. چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ به علاوه باید همزمان با درمان دارویی برای کاهش پوسته ریزی موهای سر، از شامپوهای ضدقارچ مخصوص مانند «سلنیوم سولفید» یا «کتوکونازول» استفاده نمود. از آنجا که این عفونت قارچی مسری است، تمام وسایل کودک و کلاه، شال گردن، روسری یا برس او باید کاملا شخصی باشد.

۴) آلوپسی آره آتا (ریزش مو موضعی)

بیماری آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی و غیر مسری است. در این بیماری فولیکول‌های مو آسیب دیده و موهای سر به صورت دایره ای یا بیضی می ریزد و این بخش ها صاف و خالی از مو می شوند.

تشخیص: این بیماری معمولا علامتی ندارد و خیلی از اوقات بصورت اتفاقی توسط والدین دیده می‌شود. تحقیقات نشان داده تقریبا ۲۵ درصد بچه ها دچار این عارضه می شوند.

درمان: هیچ شکل خاصی از درمان برای پیشگیری از آن به طور کامل وجود نداردچرا کودکانتان ریزش مو دارند؟  ولی با داروهای مناسب می‌‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. در برخی از موارد شدیدتر کل موهای سر و حتی موهای بدن کودک نیز می‌ریزند. پزشکان معمولاً داروهای کورتون را تجویز می‌کنند که به صورت پماد، محلول و یا ژل در منطقه طاس استفاده می‌شود. علاوه بر این گاه نیز درمان با استروئید مینوکسیدیل صورت می‌گیرد.

مصرف آنترالن نیز می‌تواند رشد موها را موجب می‌شود. رشد موهای مجدد چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ حداقل ۲ ماه طول می‌کشد.

۵) سوءتغذیه عاملی برای ریزش مو

گاهی کمبود مواد غذایی و معدنی باعث ریختن موها می شود. بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که به بدن در تبدیل کربوهیدرات به گلوکز، برای سوخت رسانی بدن، کمک می کند. روی (Zn) نیز یک ماده آلی است که از جنبه های مختلف به متابولیسم سلول های بدن کمک می کند همچنین باعث بهبود روند رشد در دوران کودکی و نوجوانی می شود پس به رشد سلول های سازنده مو هم کمک می کند.

کمبود این مواد در بدن، باعث ریزش مو می شود. گاهی اوقات کمبودهای غذایی از جمله کمبود روی، آهن و ویتامین های گروه B در ریزش موی کودکان بسیار اثر گذار هستند. البته در برخی موارد ریزش مو می تواند به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین A هم باشد.

۶) نقش بیماری تلوژن افلوویوم در ریزش موها

این بیماری نیز یکی دیگر از عواملی است که در کودکان باعث ریزش مو می شود. چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ شرایط استرس آور مانند تب بالا، از دست دادن یکی از اعضای خانواده و انجام جراحی سخت می توانند باعث اختلال در چرخه منظم رشد مو شوند. این حالت حداکثر یک سال طول می کشد و معمولا محدودشونده است.

درمان: برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، اما اگر چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ عاملی که باعث ایجاد شرایط استرس آور شده است، از بین برود، رویش مجدد موها در سر امکان پذیر است.

۷) ریزش مو در اثر فشار و استرس

ریزش مو در کودکان دارای استرس به صورت تکه تکه و موهای شکسته شده با طول‌های متفاوت است. این حالت ممکن است به دلیل قرار گرفتن کودک در معرض استرس‌ زیاد اتفاق بیفتد. شرایط استرس زایی مانند طلاق والدین، از دست دادن والدین یا پدر بزرگ و مادربزرگ، به دنیا آمدن خواهر و برادر دیگر.

تشخیص: در اغلب موارد گرفتن شرح حال کامل از بیمار و بررسی مسائل و مشکلات می‌تواند پزشک را به تشخیص قطعی برساند. البته در راه تشخیص باید والدین نیز نقش داشته باشند و شرایطی را کودک در آن قرار دارد، خوب شرح دهند.
درمان: اگر متوجه این نوع ریزش مو در کودک خود شدید، سعی نکنید چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ او را سرزنش کنید، زیرا سرزنش سودمند نیست، بلکه علت دقیق استرس کودک را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.
۸) شیمی‌درمانی، نابودگر موها

بعضی از داروهای ضدسرطان باعث ریزش مو در کودکان می‌شوند چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ زیرا این نوع داروهای قوی نه تنها به سلول‌های سرطانی بلکه به سلول‌های مولد رشد مو نیز حمله می‌کنند و موجب از بین رفتن آنها می‌شوند. ریزش مو در کودکان کمتر از ریزش مو در نوجوانان و جوانان اهمیت دارد. بسیار حائز اهمیت است که یک نوجوان قبل از شروع درمان سرطان لوازم مورد استفاده در دوران ریزش مویش را تهیه کند.

همه داروهای شیمی‌درمانی موجب ریزش مو نمی‌شوند؛ بنابراین لازم است از قبل با پزشک مربوطه درمورد گزینه‌های درمانی و نتایج پیش‌بینی شده صحبت کنید. کلاه، کلاه گیس و موی مصنوعی می‌توانند برای ماه‌ها و تا قبل از رویش مجدد موهای جدید، ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی را پنهان کنند.

ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی

کودکانی که از اختلال عملکرد تیروئید رنج می‌برند، اغلب به ریزش مو دچار می‌شوند. چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ وقتی که غده تیروئید کودک پرکار یا کم کار است، سوخت‌وساز بدن نامنظم می‌شود.

تشخیص: با یک آزمایش خون ساده می‌توان اختلال عملکرد تیروئید را تشخیص داد. توجه داشته باشید که به‌طور کلی موهای نوزادان پس از تولد دچار ریزش می‌شود و موهای جدیدی جایگزین آن می‌شود و این امر کاملا طبیعی است. بیش از حد شانه زدن یا شستن موها نیز موجب شکستگی و تضعیف ریشه موها می‌شود.

درمان: هرگاه کودک شما دچار ریزش مو شد وحشت نکنید چرا که در چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ اکثر موارد این شرایط موقتی خواهد بود و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. فقط کافی است پیگیر باشید و البته اصول اولیه بهداشت را به کودکان خود بیاموزید.

۹) ریزش موی ناشی از اختلال وسواسی جبری

از حدود ۱۲-۱۰ سالگی ممکن است کودک به طور ناخودآگاه اقدام به کندن موهای خود کند. مناطق ریزش نامنظم با حدود مشخص همراه با شکستگی یا ساییدگی تنه مو و خراشیدگی پوست سر است. اختلال وسواسی جبری در این کودکان یکی از علل این عارضه است که با تعدیل رفتار و مشاوره روانپزشکی بهبود می‌‌یابد. ضایعات تکه‌ای و به صورت موهای خرد شده در اندازه‌های مختلف در سطح آن است.

برخی کودکان مبتلا به تریکوتیلوماینا، دچار تریکوفاژی نیز می‌‌شوند، چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ که عبارت است از کندن موها و سپس خوردن آنها که پس از مدتی گلوله‌‌های مو در معده این کودکان انباشته می‌شود. چنانچه این آسیب‌ها طولانی نباشد، با درمان، موها قابل برگشت خواهد بود.

تشخیص: پیش آگهی این نوع ریزش مو در کودکان خوب است. چون در اغلب موارد کودک تحت یک استرس روحی_ روانی استیا مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی مثل وسواس، افسردگی و… است.

درمان: اولین قدم در درمان این نوع ریزش مو، مراجعه به روانپزشک چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ یا مشاور و درمان استرس کودک است.

۱۰) دلایل اختصاصی بیماری رینگ ورم

از جمله مشکلاتی که می‌تواند به ریزش مو در کودکان منجر شود بیماری رینگ‏ورم یا یک نوع عفونت قارچی پوست سر و مولد کچلی به نام تینیاکاپیتیس است. بچه‌های مبتلا به این بیماری معمولا با ریزش مکرر موها یا موهای خرد شده در قسمت فوقانی سر مواجه می‌شوند. تکه‌های بدون مو معمولا گرد یا بیضی ولی اغلب نامنظمند.

گاهی اوقات موها دقیقا روی پوست خرد می‌شوند و به صورت نقاط سیاهی روی پوست سر به نظر می‌آیند. بعضی اوقات نیز پوسته‌های خاکستری روی پوست دیده می‌شود.

درمان: یک پزشک متخصص می‌تواند با تجویز یک دارو و یک شامپوی ضدقارچ این بیماری را درمان کند. داروی این نوع بیماری خوراکی است و باید به مدت هشت هفته مصرف شود. کودکان نیز بایدچرا کودکانتان ریزش مو دارند؟  هفته‌ای دو تا سه بار و به مدت هشت هفته از این شامپو استفاده کنند. استفاده از این داروها به همراه شامپو مانع سرایت تینیاکاپیتیس به کودکان دیگر می‌شود و در نتیجه نیازی نیست که در طول درمان، کودک از رفتن به مدرسه خودداری کند.

۱۱) تاثیر آلوپسی بر ریزش مو

بروز ناگهانی تکه‌های گرد و بیضی طاسی روی سر به نام آلوپسی معروف است. چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ این تکه‌ها کاملا صاف و بدون مو و بدون التهاب و پوسته هستند. بیماری آلوپسی معمولا ظرف یک شب یا حداکثر چند روز ظاهر می‌شود. در آلوپسی سیستم ایمنی بدن به

فولیکول مو حمله می‌کند.

تشخیص: حدود پنج درصد از کودکان مبتلا به آلوپسی‌آره‌تا فرم پیشرفته‌تری از بیماری را نشان می‌دهند که شامل از دست رفتن همه مووهای سر است. برای تشخیص این بیماری آزمایش خاصی وجود ندارد و متخصصان پوست اغلب این بیماری را با رد سایر علل طاسی و بررسی‌ تکه‌های طاسی از نزدیک تشخیص می‌دهند. البته آزمایش کشیدن موها در اطراف ضایعه کمک‌کننده است.

درمان: اگر ریزش مو در حد یکی دو تکه کوچک باشد و تکه‌ها به هم متصل نشده و ناحیه وسیعی را در برنگرفته باشند، به راحتی قابل درمان است اما در صورتی که این ریزش منتشر شده باشد و موهای ابرو و مژه و بدن را نیز درگیر کرده باشد و موها به راحتی کنده شوند، مشخص می شود که ضایعه فعال است و درمان به سختی انجام می‌شود.

اما به طور کلی با درمان مناسب درصد بالایی از بیماران تمامی موهای از چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ دست رفته خود را ظرف مدت یک سال باز‌ می‌یابند. البته در برخی بیماران این بازگشت زودتر اتفاق می‌افتد. این کودکان باید فقط و فقط تحت نظر متخصص پوست درمان شوند.

چه زمان باید نگران شد؟

کودکان زیر یک سال به علت از دست دادن بیش از ۶۰ درصد موهای نوزادی خود دچار ریزش مو هستند؛ ریزش موی زیر یک سال اهمیت ندارد چون چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ به سادگی چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ در عرض ۲ – ۳ ماه قابل برگشت است اما ریزش مو در کودکان سنین بالای ۳ سال و آن هم بیش از ۵۰ تارمو در هر استحمام از دیدگاه پزشکی قابل اهمیت و پیگیری است.

والدین باید نسبت به شرایط ریزش موی چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ کودک خود آگاه باشند. در اولین قدم به والدین توصیه می شود در یک دوره ۲ ماهه کمبودهای غذایی کودک خود چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ را برطرف سازند در صورتی که تغییری در روند ریزش موی کودک مشاهده نشد باید با مراجعه حضوری کودک و گرفتن نمونه از موهای وی نسبت به انجام تست های آزمایشگاهی و تشخیص قارچ سر اقدام شود.

والدینی که احتمال می‌دهند کودکشان دچار ریزش موست باید وی را نزد یک پزشک متخصص و مجرب ببرند.

پزشک متخصص می‌تواند کودک را معاینه کند، آزمایش‌های لازم را انجام چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟ و چرا کودکانتان ریزش مو دارند؟بیماری اصلی وی را تشخیص دهد یا گزینه‌های درمانی مناسب را پیشنهاد کند. کودکان می‌توانند برای پیشگیری از احساس خجالت، ناراحتی یا سایر احساسات منفی و ناخوشایند ناشی از بی‌مویی تا قبل از بهبود کامل ریزش مو و رویش موهای جدیدشان از راه‌حل‌های موقتی مانندچرا کودکانتان ریزش مو دارند؟

استفاده از موی مصنوعی، کلاه و کلاه‌گیس بهره ببرند.

موی مصنوعی و کلاه‌گیس می‌تواند به عنوان یک راه‌حل دراز مدت در مواقع نادری که کودک از ریزش موی دائمی رنج می‌برد مورد استفاده قرار گیرد.

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *