دکترنوروزیان

وبلاگ

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

۱. موهایتان را حداکثر دو تا سه بار در هفته بشویید

هر چند وقت یک‌بار باید موها را بشوییم؟ این پرسشی است که صنعت محصولات مراقبت از مو همواره با آن مواجه بوده است. کارشناسان معتقدند خوب است از دفعات آن بکاهیم. هر چقدر هم که دل‌تان بخواهد موها ظاهری تمیز داشته باشند باز هم شستن هر روزه‌ی آن اشتباه است.

وقتی هر روز مو ها را بشوییم، مواد شیمیایی موجود در شامپو ها این روغن‌ ها را از بین می‌ برند - مراقبت از مو

دن شارپ (Dan Sharp) یکی از متخصصین مد و پیرایش در نیویورک که مشتریانش بازیگران مطرح هالیوود هستند اعتقاد دارد: «چربی‌های طبیعی مو در حفظ حالت، رطوبت و نرمی مو نقش مهمی دارند، وقتی هر روز موها را بشوییم، مواد شیمیایی موجود در شامپوها این چربی‌ها را از بین می‌برند. غدد چربی زیر پوست سر با تصور اینکه موها چربی طبیعی خود را از دست داده‌اند، برای حفظ سلامت مو چربی بیشتری تولید می‌کنند. آن وقت است که هرچه بیشتر موها را بشویید، چرب‌تر می‌شوند. پس حواس‌تان باشد حتی اگر هر روز حمام می‌کنید، موها را حداکثر دو تا سه بار در هفته بشویید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


موهای رنگ شده را بیش از حد نشویید

مسئله‌ی شستشوی موها در مورد موهای رنگ‌شده که با شستشوی زیاد درخشندگی خود را از دست می‌دهند، اهمیت بیشتر می‌یابد.

تریسی کانینگهام (Tracey Cunningham) متخصص رنگ مو می‌گوید «بزرگترین اشتباه، شستشوی هر روزه‌ی موهای رنگ‌شده است. شامپویی مناسب برای موهای رنگ شده‌ بخرید، توصیه می‌کنم از شامپوهایی استفاده کنید که در برابر اشعه‌ی خورشید مقاوم هستند و هر چند روز یک‌بار با شستشو با این نوع شامپوها و استفاده از حالت دهنده‌های مناسب، موها را شاداب و سالم نگه‌ دارید.

فراموش نکنید: موها را هر روز با شامپو نشویید. شامپو با از بین بردن چربی، نرمی و خوش حالتی موها را از بین می‌برد.

به نوع موها و شیوه‌ی زندگی‌ خود توجه داشته باشید

میزان شستشوی موها به نوع مو نیز بستگی دارد. می‌توانید از آرایشگر خود یا متخصص پوست و مو درباره‌ی نوع موهایتان بپرسید. چربی یا خشکی موها به میزان ترشح چربی پوست سر بستگی دارد.

دکتر دوریس دی (Dr. Doris Day) متخصص پوست می‌گوید «اگر موهایتان مجعد است می‌توانید بین شستشوی موها فاصله‌ی بیشتری بیندازید. اما موهای لَخت و صاف زودتر چرب می‌شوند و زودتر نیاز به شستشو دارند. اگر موهای فوق‌العاده لختی دارید احتمالا نمی‌توانید بیشتر از دو روز بین شستشوی موها فاصله بگذارید.

شیوه‌ی زندگی، برای مثال ورزش هر روزه، نیز در میزان شستشوی مو مؤثر است. البته حتی در این صورت هم راه‌های مناسبی برای کاهش دفعات شستشوی موها وجود دارد. می‌توانید فقط موها را آب بکشید و از شامپو استفاده نکنید.

شاید تصور اینکه بعد از ورزش دوش بگیرید اما موها را با شامپو نشویید برایتان غیرممکن باشد اما برای پاک کردن عرق نیازی به استفاده از شامپو نیست. عرق و نمک حاصل از آن با شستشو با آب خالی هم پاک می‌شوند و نیازی به استفاده از شامپو و از بین بردن چربی مو نیست.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


از شامپوهای خشک استفاده کنید

در نهایت اگر می‌خواهید دفعات شستشوی هفتگی مو را کاهش دهید، با شامپوهای خشک دوست باشید. شامپوی خشک به صورت پودر با پایه‌ی آرد برنج یا ذرت است که بدون استفاده از آب، چربی مو را کاهش می‌دهد. عده‌ای از محققین معتقدند از آنجایی‌ که شامپوهای معمولی چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند شامپوهای خشک می‌توانند گزینه‌ی بهتری باشند.

اگر موهای خیلی چربی دارید می‌توانید به جای شستشوی روزانه‌ی موها، از شامپوهای خشک استفاده کنید. اگر اجازه دهید شامپوی خشک روی موهایتان بماند و با شانه زدن آن را از روی موها پاک نکنید، به موهایتان حجم می‌دهد. عباوه بر این، شامپوهای خشک به بازسازی ریشه‌، نوک ‌مو و حفظ رطوبت موها کمک می‌کند.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

۲. موها را با آب داغ نشویید و فقط به پوست سر شامپو بزنید نه به انتهای موها

سعی کنید از شامپو و نرم کننده‌ ی متناسب با نوع مو ها و میزان آسیب‌ دیده‌ گی آن استفاده کنید - مراقب از مو

نوبت که به شامپو زدن می‌رسد اکثر ما موها را بالای سرمان جمع می‌کنیم، حجم زیادی از شامپو روی آن می‌ریزیم و موها را چنگ می‌زنیم اما این روش و افراط در استفاده از محصولات شستشوی مو، بیش از آنکه مفید باشد، به موها آسیب می‌زند.

سلامت، درخشندگی و زیبایی موها از حمام شروع می‌شود. پس سعی کنید از شامپو و نرم کننده‌ی متناسب با نوع موها و میزان آسیب‌دیدگی آن استفاده کنید. حجم شامپویی که باید برای شستشوی استفاده کنید به طول و ضخامت موها بستگی دارد. معمولا مقداری شامپو به اندازه‌ی یک سکه‌ی کوچک برای حجم متوسطی از مو کافی است. موهای بلند به کمی شامپوی بیشتر نیاز دارند.

هدف شستشوی پوست سر است نه انتهای موها

نه تنها میزان شامپوی مصرفی، بلکه محل استفاده از شامپو نیز اهمیت دارد. پس حواس‌تان باشد، شامپو را فقط به کف سرتان بزنید، نه به نوک تارهای موها، چون آب شامپو را به نوک تارهای مو می‌رساند و لازم نیست آن‌قدر شامپو بریزید که نوک مو را هم بشویید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


برای کمک به گردش خون، پوست سر را ماساژ بدهید

ماساژ پوست سر حین شامپو زدن، میزان گردش خون زیر پوست را افزایش می‌دهد و به سم‌زدایی پوست سر کمک می‌کند. داشتن موهایی سالم و مستحکم، ظاهر شما را بهتر جلوه می‌دهد. استفاده درست از شامپو و نرم‌کننده‌ در این میان نقش بسیار مهمی دارد. حین شامپو زدن، پوست سر را ماساژ بدهید تا به گردش خون در این ناحیه کمک کنید.

از آب داغ دوری کنید

آب دوش را کمی خنک‌تر کنید، شستن پوست سر با آب داغ، چربی و رطوبت موها را از بین می‌برد، موهای خشک گره‌ می‌خورند، و در نتیجه شکننده‌تر می‌شوند.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

۳. پیش از استفاده از نرم کننده، آب اضافی موها را بگیرید

پیش از استفاده از نرم کننده آب موهای‌ تان را بگیرید - مراقبت از مو

اینکه از چه نرم‌کننده‌ای، با چه کیفیتی و چگونه استفاده می‌کنید بسیار مهم‌تر از مرحله‌ی شامپو زدن است. پس حواس‌تان باشد. سعی کنید از نرم‌کننده‌های با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید، و یادتان باشد همیشه موها را بعد از استفاده از نرم‌کننده‌ها و ماسک مو به‌خوبی بشویید مخصوصا اگر موها آسیب‌دیده و رنگ شده باشند.

تریسی کانینگهام می‌گوید «به سلامت موهای رنگ شده‌ی خود و کیفیت رنگ مو اهمیت بدهید. افرادی که موهای سالمی دارند در خانه و با کمک درمان‌های خانگی به موهای خود بیشتر می‌رسند. معمولا مردم آن‌قدر که به نگهداری از لباس‌های گران‌قیمت خود اهمیت می‌دهند برای موهایشان ارزش قائل نیستند.»

استفاده از نرم‌کننده وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که موهای ضخیم‌تر و مجعدتر داشته باشید. پس به این نکته هم توجه کنید.

موهای بسیار مجعد که معمولا زیاد گره می‌خورند، نیاز به نرم‌کننده‌ای قوی‌تر دارد. منظور این نیست که باید نرم کننده را مدت بیشتری روی موها قرار بدهیم بلکه باید از نرم‌کننده‌ای برای این نوع مو استفاده کنیم که رطوبت و پروتئین از دست رفته را به آن برگرداند. برای استفاده از نرم‌کننده یا باید از حرارت کمک بگیرید یا نرم‌کننده را در حمام به موها بزنید و اجازه بدهید کل زمان حمام‌ روی موها بماند. می‌توانید بعد از استفاده از بعضی نرم‌کننده‌ها و ماسک‌ها، مو را با کلاهی پلاستیکی بپوشانید یا با حرارت سشوار کمی موها را گرم کنید تا نرم‌کننده تأثیر بیشتری داشته باشد.

شستن نرم‌کننده‌ها موضوع بسیار مهمی است. سعی کنید آن را با آب کاملا از روی موها بشویید ولی هرگز برای شستن نرم کننده‌ از شامپو استفاده نکنید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


قبل از استفاده از نرم‌کننده، با حوله کمی آب موها را بگیرید

بعد از شامپو و قبل از استفاده از نرم‌کننده کمی آب موها را بگیرید چون اگر مو خیلی خیس باشد اجازه نمی‌دهد نرم‌کننده به مغز ساقه‌ی مو نفوذ کند و روی آن تأثیر بگذارد. پس رطوبت مورد نیاز مو به آن بازنمی‌گردد و شاداب و براق به نظر نمی‌رسد. اگر زمان‌تان محدود است حداقل آب اضافی موها را با فشار دست بگیرید چون مویی که از آب اشباع شده باشد، ظرفیتی برای پذیرش مواد دیگر ندارد و تغذیه نمی‌شود.

نرم کننده را به ریشه‌ی مو نزنید، فقط نوک موها را با آن بپوشانید

هرگز نرم‌کننده را به کف سر و ریشه‌ی مو نزنید چون باعث می‌شود پوست سر زودتر چرب شود.

خوب است توجه داشته باشید در چه مواقعی موهایتان بیشتر خشک می‌شود. هنگام ورزش، عرق می‌کنید. عرقی که روی موها می‌نشیند باعث از بین رفتن رطوبت آن، و در نتیجه باعث خشکی موها می‌شود. پس پیش از رفتن به باشگاه یا ورزش، مخصوصا در فصل تابستان، موها را کمی مرطوب کنید و از نیمه‌ی ساقه‌‌ی مو تا نوک آن را نرم‌کننده بزنید. هنگام حمام بعد از ورزش موها را با آب بشویید تا نرم‌کننده از روی آن پاک شود. به این ترتیب درخشندگی مو را حفظ می‌کنید و آن را هیدراته و مرطوب نگه‌ می‌دارید. البته برای هیدراته نگه‌داشتن موها بهتر است موها را در معرض تابش نور آفتاب نیز قرار ندهید.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

۴. موها را دوبار در روز از ساقه‌ به ریشه برس بزنید

موی سالم دوبار در روز نیاز به برس کشیدن یا شانه‌ زدن دارد - مراقبت از مو

موی سالم نیاز به برس کشیدن منظم دارد اما مراقب باشید با شانه زدن به موها آسیب نزنید.

برای داشتن موهایی سالم، براق و بدون گره باید آنها را یک بار صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب حدود یک دقیقه شانه بزنید.

موقع شانه زدن با موهایتان مهربان باشید. وقتی با آرامش با موهایتان رفتار کنید آنها هم با درخشندگی و زیبایی خود لطف شما را جبران می‌کنند.

برای موهای مرطوب از شانه استفاده کنید و آنها را برس نزنید

وقتی موهایتان خیس باشند، ضعیف‌تر، شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. سعی نکنید موها را با کشیدن یا تکان دادن حوله روی سر خشک کنید، در عوض هر قسمت از موها را به‌آرامی لای حوله فشار بدهید تا آب اضافی آن گرفته شود. موها را هنگامی که رطوبت دارد برس نزنید، از شانه‌‌ای دندانه درشت استفاده کنید و ابتدا ساقه و نوک مو و بعد قسمت‌های بالاتر را شانه کنید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


اول پایین مو را برس بزنید

همان‌طور که اشاره کردیم اول ساقه و نوک موها سپس قسمت‌های بالاتر و ریشه‌ی مو را برس بزنید چون برس زدن از ریشه‌‌، به مو آسیب می‌زند و باعث کنده شدن موها می‌شود.

هنگام استفاده از سشوار از برس مناسب استفاده کنید

در خانه هنگام استفاده از سشوار از برس‌های گرد مخصوص، و برای حالت دادن و درست کردن موها از شانه‌هایی که دم‌ باریک دارند، کمک بگیرید.

برس مو را تمیر نگه دارید

برس موی کثیف که پر از مو و چربی باشد محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌های مضر است. پس حواس‌تان باشد برس مو را حداقل یک بار در ماه با محلول جوش شیرین و آب ولرم بشویید. استفاده از یک مسواک کهنه می‌تواند به شما کمک کند حتی از شر موها و پرزهای ریز روی برس هم خلاص شوید.

پس برای حفظ دوام برس مو هم که شده، مرتب آن را تمیز، و تمام موهای چسبیده به آن را جدا کنید. می‌توانید به جای جوش شیرین از آب ولرم و کمی شامپو استفاده کنید.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

۵. برای خشک کردن یا حالت دادن موها از حرارت بالای سشوار استفاده نکنید و سشوار را به موها نچسبانید

قبل از استفاده از سشوار به موهایتان محصولات محافظ مو در برابر حرارت بزنید - مراقبت از مو

بدترین کاری که می‌توانید در حق موهایتان انجام بدهید خشک کردن موها با حرارت بالا و بیش از حد است. اگر می‌خواهید از خشک شدن و آسیب دیدن مو پیشگیری کنید بهتر است بدانید باید چقدر و چگونه از سشوار استفاده کنید. از طرفی بهتر است قبل از استفاده از سشوار از محصولات محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


از وسایلی که با حرارت به موها حالت می‌دهند استفاده نکنید

هر چه زودتر وسایلی که با حرارت به موها حالت می‌دهند، کنار بگذارید. ابزاری مانند اتوی مو، بابلیس و انواع فرکننده‌ها یا حالت دهنده‌های مو و حتی سشوار هم از این قاعده مستثنی نیستند. این ابزار به مغز ساقه‌ی مو آسیب می‌رسانند و اجازه نمی‌دهند رنگ مو ثابت بماند و مو سلامت و طراوت خود را حفظ کند.

می‌توانید از اسپری‌های حالت دهنده‌ روی مو‌های مرطوب استفاده کنید، و شب با همین وضعیت بخوابید تا صبح با موهایی خوش حالت و مواج از خواب بیدار شوید.

از طرفی می‌توانید به جای استفاده‌ی روزانه از ابزار‌های حرارتی، تنها گاهی آنها را به کار ببرید و در مواقع دیگر از شیوه‌های متفاوت برای آراستن موها استفاده کنید. با این کار از موها در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنید.

از محصولات درمانی و محافظ مو استفاده کنید

همیشه قبل از خشک کردن موها از محصولات محافظت مو در برابر حرارت استفاده کنید. کافی است به اندازه‌ی یک نخود از محصولات مراقبتی به ساقه‌ی موها بزنید. به این ترتیب رطوبت مو را حفظ می‌کنید و این مواد باعث می‌شوند پوشش خارجی مو خنک بماند.

بهتر است برای خشک کردن موها به جای حرارت از حوله استفاده کنید یا پیش از استفاده از ابزار حرارتی، محصولات محافظ مو مثل انواع اسپری‌های موجود در بازار را به کار ببرید تا به حفظ رطوبت و محافظت بیشتر از موها کمک کنید.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

قبل از استفاده از سشوار کمی صبر کنید تا آب موها گرفته شود

اگر کمی صبر کنید تا موهایتان از حالت خیسی اولیه دربیاید دیگر لازم نیست برای خشک کردن موها از حرارت بالا استفاده کنید. حداقل پانزده دقیقه موها را در حوله بپیچید. با این کار می‌توانید سشوار را روی حرارت پایین قرار دهید و موها را خشک کنید.

در هر صورت سشوار را روی حرارت بالا نگذارید کافی است حرارت آن را طوری تنظیم کنید که اگر به پشت دست‌تان خورد نسوزید.

سشوار را با فاصله از موها نگه دارید

وقتی موهایتان را با سشوار خشک می‌کنید خیلی مراقب حرارت سشوار باشید به‌خصوص اگر تار موهای شما نازک است حتما سشوار را چند سانتی‌متر دورتر از موها بگیرید.

حواس‌تان باشد حین سشوار کشیدن نباید دهانه‌ی سشوار را به موهایتان بچسبانید و بهتر است سشوار را رو به پایین و با فاصله ۱۰ سانتی‌متری از موها نگه دارید. به همین دلیل اینکه خودتان موهایتان را سشوار بکشید کار راحتی نیست. بسیاری از افراد سشوار را مایل به موها نگه می‌دارند که باعث می‌شود مو وز کند و دیرتر حالت بگیرد.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

مو را به اطراف تکان دهید

هنگام سشوار موها، برای رسیدن به بهترین حالت لازم است کمی موهایتان را به اطراف تکان بدهید. سشوار موها در خانه آن‌قدرها هم سخت نیست. همین‌طور که سشوار را نگه داشته‌اید، سرتان را به آرامی به بالا و پایین تکان دهید. هر چه بیشتر موها را تکان دهید حجم موها بیشتر به نظر می‌رسد. پس از آنکه ۸۰ درصد موها خشک شد، دوباره سر را صاف نگه دارید، موها را قسمت کنید و سشوار بکشید تا موها نرم و خوش‌حالت شوند. برای حالت دادن به انتهای موها بیشتر دقت کنید. ده سانت آخر موها در حالت داشتن مو بسیار مهم است. برس و سشوار را تا انتهای مو حرکت دهید و برای حالت دادن به آن وقت بگذارید. تفاوتی که این شیوه‌ی سشوار کشیدن ایجاد می‌کند، چشمگیر است.

باید دائما سشوار را حرکت دهید تا حرارت در یک نقطه متمرکز نشود. پیشنهاد می‌کنیم موها را به چند قسمت تقسیم، و با چند عدد کلیپس بزرگ یا گیره از هم جدا کنید. هر قسمت را به ترتیب و جداگانه حالت بدهید. از پشت موها و خط گردن شروع به سشوار کنید و تا تاج سر بیایید، به این ترتیب یک قسمت را چند بار حرارت نمی‌دهید.

برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، همان‌طور که باد سشوار به موهایتان می‌خورد سر مخصوص براشینگ مو را جدا کنید و سشوار را به سمت ریشه‌ موها نگه دارید. برای اینکه موها صاف‌تر شود، از سر مخصوص براشینگ و برس‌های گرد مخصوص استفاده کنید.


توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد


۶. روغن کرچک، روغن‌های مخصوص مو و شامپوی خشک را امتحان کنید

یکی از محصولات مراقبت مو که بسیاری از آرایشگران طرفدار آن هستند، روغن‌ ها ی مخصوص مو هستند - مراقبت از مو

معمولا همه‌ی متخصصین آرایش و پیرایش مو، محصولات مخصوصی دارند که درباره‌ی آنها به کسی توضیح نمی‌دهند اما از این محصولات برای حالت دادن موهای شما استفاده و حیرت‌زده‌تان می‌کنند. اینجا می‌خواهیم توصیه‌هایی درباره‌ی استفاده از برخی محصولات مراقبت و حالت دهنده‌ی مو را با شما درمیان بگذاریم.

روغن‌های مخصوص مو جزو محصولات مراقبت از مو هستند که طرفداران بسیاری در بین آرایشگران دارند. همانند روغن‌های مخصوص صورت که چربی پوست را متعادل نگه می‌دارند، روغن‌های مو هم تأثیر مشابهی بر موها دارند. البته منظورمان استفاده‌ی بی‌رویه از این محصولات نیست اما دلیلی هم ندارد اگر موهای چربی دارید از این روغن‌ها بترسید. این روغن‌ها کاری می‌کنند که موها پیش از حد خشک نشود، به همین دلیل غدد چربی بیش از حد ترشح نمی‌شوند و به این ترتیب میزان ترشح چربی در پوست سر تنظیم می‌شود.

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

اسپری‌های مو مانند نمک و فلفل غذا هستند، وقتی به مو اضافه می‌شوند، کار شما به پایان می‌رسد. ممکن است این اسپری‌ها موها را چسبنده و بدحالت کنند. به همین دلیل برای شروع از اسپری‌‌های ملایم استفاده کنید. مقداری از آن را روی دست‌تان بریزید و با آن وز و گره موها را برطرف کنید.

برای آراستن موها به مقدار کمی از این محصولات نیاز دارید پس با مقدار کم شروع کنید.

بسیاری از آرایشگران حرفه‌ای علاقه‌ی خاصی به روغن کرچک دارند. آنان معتقدند با مقدار کمی روغن کرچک و شامپوی خشک، می‌توان طراوت مو را تا دو روز بعد هم حفظ کرد. روغن کرچک نرم‌کننده‌‌ای عالی و مغذی برای پوست سر است. مخصوصا برای افرادی که موهای نازک و بسیار شکننده دارند.

می‌توانید از روغن کرچک برای درخشندگی‌ موها روی ساقه و محل رویش موهای جوان استفاده کنید. این روغن همان‌طور که گفتیم موها را به‌خوبی تغذیه می‌کند و رنگ مو را برای مدت طولانی‌تری ثابت نگه می‌دارد

توصیه‌ای که درخششی خاص به ظاهرتان می‌بخشد

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *