دکترنوروزیان

وبلاگ

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

حمام کردن، استفاده از شامپو و شستن مو برای افراد مختلف، با فاصله‌های زمانی متفاوتی انجام می‌شود. برخی عادت دارند هر روز دوش بگیرند و مسلماً در این صورت موهای خود را هم شامپو می‌کنند. ولی برای برخی دیگر یکی از نشانه‌های تمیزی سر و بدن، سنجیدن میزان چربی موی سر است. یعنی فرد زمانی روانه حمام می‌شود که حس کند موهایش به اندازه کافی چرب شده و وقت شامپو کردن موی سر رسیده است. به نظر شما کدام بهتر است؟ شستن روزانه مو را توصیه می‌کنید و یا پیشنهادتان این است که شامپو کردن مو را به چند روز یک‌بار موکول کنیم؟

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

چند روز یک‌بار شامپو کنیم؟

شاید به گوشتان خورده باشد که هر چه کمتر موهای خود را شامپو بزنید، کار بهتری کرده‌اید یا اینکه شامپو به عنوان ماده شیمیایی مضر است و اصلاً از آن استفاده نکنید! به گفته متخصصان پاسخ واحدی برای این پرسش که موهایمان را چند وقت یک‌بار بشوییم وجود ندارد. آنچه بیشتر توصیه شده این است که اگر چند روز مو را شامپو نزنید، بهتر است! البته این نکته برای موهایی که میزان چربی معمولی و حجم متوسطی دارند، جوابگو است که تا حد ممکن از شامپو استفاده نکنند به این دلیل که استفاده بیش از حد از شامپو، زیبایی و حالت خاص مو را از بین می‌برد.

جنس و نوع مو، ضخامت تارهای مو، چربی سر، سبک زندگی و نوع محصول استفاده شده برای شستن مو عواملی هستند که فاصله شامپو زدن مو را تعیین می‌کنند. به‌طور متوسط برای یک فرد عادی، با توجه به جنس مو، شستن یک روز در میان و یا حتی دو و سه روز در میان آن مناسب است. برای شستشوی مو نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد. اگر موهای سرتان به‌طور واضحی چرب شده است، کف سرتان می‌خارد یا به دلیل کثیفی مو پوسته‌پوسته شده، بدون شک علائمی را می‌بینید که هشدار می‌دهد زمان شامپو زدن مو فرا رسیده است.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

روش صحیح استفاده از شامپو

با ترشح چربی از کف سر، موها هم چرب می‌شوند. با وجود اینکه چرب بودن مو ظاهر زیبایی ندارد ولی حضور چربی و مرطوب بودن موها، برای زیبایی و جلوگیری از ریزش مو مهم است. ضخیم و فر بودن مو، باعث می‌شود چربی سر دیرتر بین تارهای مو پخش شود و خشکی موی سر به وجود آید. برای موهای فر بهتر است حداکثر دفعات شامپو زدن مو، هفته‌ای سه بار باشد. موهای لخت و صاف سریع‌تر چرب می‌شوند و باید با فاصله کمتری شسته شوند ولی شستشوی روزانه مو با شامپو به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود. با کم کردن شامپو زدن مو در هفته، برای جلوگیری از ریزش مو هم قدم بزرگی برداشته‌اید.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

بسیاری از متخصصان پوست و مو اتفاق نظر دارند که تنها دسته کوچکی از مردم می‌توانند با رعایت برخی قوانین، موهای خود را به دفعات بیشتری شامپو بزنند. افرادی که موهای بسیار نازک دارند، افرادی که روزانه ورزش زیادی می‌کنند و موجب عرق کردنشان می‌شود و افرادی که در آب و هوای بسیار مرطوب زندگی می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند.

اهمیت عادات شستن مو

یکی از روش‌هایی که باعث کاهش چرب شدن مو می‌شود، این است که شامپو زدن موها را به حداقل برسانید. “هرچی بیشتر موهاتو بشوری چرب‌تر میشه!” اگر هر روز موهایتان را می‌شویید، حتماً این جمله را از نزدیکانتان شنیده‌اید. شستن بیش از اندازه مو، موجب خشکی آن می‌شود. ولی در افراد مختلف تأثیرات متفاوتی بر جای می‌گذارد. در برخی افراد، کف سر برای آنکه از خشکی بیش از حد مو جلوگیری کند، چربی بیشتری ترشح می‌کند و اگر یک روز هم موهای خود را نشسته باشند، چربی فوران می‌کند! پس برای اینکه به این وضعیت دچار نشوید، سعی کنید عادات شستشوی مو را تغییر دهید.

کسانی که عادت به شستشوی روزانه موهای خود دارند، قطعاً به سختی می‌توانند این چرخه را تغییر بدهند. ولی آنچه این ترک عادت را ساده‌تر می‌کند، این است که شامپو زدن مو را به مرور زمان کم کنید. از یک روز در میان شروع کنید و این فاصله را افزایش دهید. اگر جنس موهای شما به گونه‌ای است که با شامپو زدن سه روز در میان و یا حتی یک‌بار در هفته هم چربی زیادی به چشم نمی‌آید، سعی کنید به این زمان طلایی برسید.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

تقویت موی سر

کسانی که موهای خشک و فر دارند، بدون داشتن مشکل خاصی می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری را بدون استفاده از شامپو سپری کنند. گاهی افراد تصور می‌کنند که به دلیل وجود شوره سر، موهای خشکی دارند. ولی در واقع در این شرایط شستشوی بیشتر مو با شامپو است که عامل اصلی شوره شناخته می‌شود.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

دوش گرفتن صبحگاهی و یا یک حمام آب گرم بعد از یک روز کاری، در بسیاری افراد به عادت روزانه تبدیل شده است. این عادت خود را ترک نکنید ولی دیگر نیازی نیست هر روز موهایتان را شامپو بزنید. حتی شستشوی مو بدون استفاده از شامپو می‌تواند از نظر روانی کمک‌کننده باشد و حس تمیزی سر را به افرادی که در حال کم کردن شامپو زدن مو هستند، القا کند.

شامپو چگونه عمل می‌کند؟

شامپو هنگام شستن مو چربی آن را به دام می‌اندازد. شامپو چربی اضافی و کثیفی مو را جذب می‌کند و با آبکشی کردن مو، این مواد اضافی شسته می‌شود.

جلوگیری از ریزش مو

با وجود آنکه شامپو موجب از بین بردن کثیفی و چربی مو می‌شود، استفاده بیش از حد آن، چربی طبیعی مو را از بین می‌برد. بنابراین اگر استفاده از شامپو را در فواصل کوتاهی انجام دهید، موهای خشکی نصیبتان می‌شود که شکننده خواهد بود. چربی طبیعی مو باید برای سلامت، زیبایی و حالت دهندگی و همچنین جلوگیری از شکنندگی مو بر روی تارهای مو وجود داشته باشد. موهای رنگ شده هم با شامپو زدن مکرر، رنگ خود را از دست می‌دهند و هزینه زیادی که در آرایشگاه صرف کرده‌اید را به باد می‌دهد!

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

استفاده از شامپو خشک

شامپو خشک دسته‌ای از شامپوها است که با داشتن فرمولاسیون خاص، نیاز به آبکشی ندارد. البته استفاده بیش از حد از شامپو خشک هم می‌تواند مضرات شامپوی معمولی را داشته باشد. ولی در شرایط خاص می‌توانید از این محصول برای تمیزتر نشان دادن موهایتان استفاده کنید.

نعمت استفاده از نرم‌کننده مو

برای جلوگیری از خشکی مو بعد از شامپو، از نرم‌کننده مو استفاده کنید. این محصولات با خاصیت نرم‌کنندگی، موها را براق و زیباتر می‌کنند. موهای خشک و رنگ شده به دلیل اینکه چربی کمی دارند، در مدت زمان طولانی‌تری کثیف می‌شوند و باید شامپو کردن آن هم به همان نسبت به دفعات کمتری انجام شود. برای تقویت موی سر از محصولات نرم‌کننده و ماسک مو استفاده کنید تا آسیب‌دیدگی مو را درمان کند.

عادات بد شستن مو را ترک کنید

با موی خیس به رخت خواب نروید

اگر عادت دارید قبل از خواب دوش بگیرید، مطمئن شوید که موهایتان خشک شده است و سپس بخوابید. از آنجایی‌که حرارت بالا باعث آسیب‌دیدگی و از بین رفتن پروتئین‌های طبیعی مو می‌شود، استفاده هر روزه از سشوار تأثیرات منفی باقی می‌گذارد. پس برای اینکه مجبور نباشید هر شب از سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید، دوش گرفتن شبانه را به اول صبح منتقل کنید تا موها در طول روز به صورت طبیعی خشک شود. با این روش جلوگیری از ریزش مو هم حاصل می‌شود.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

از شامپوی مناسب موهایتان استفاده کنید

این حقیقت را بدانید که هنوز افراد زیادی از شامپوهایی استفاده می‌کنند که مناسب موهایشان نیست. شامپو مخصوص موهای رنگ شده، شامپو ضد شوره، شامپو ضد ریزش مو، شامپو موهای خشک، شامپو مخصوص موهای چرب و … از دسته‌بندی‌های مهم در تولید شامپو هستند و با توجه به جنس مو باید بهترین آنها را انتخاب کرد. آنچه تولید شامپو را متنوع می‌کند، تفاوت ترکیب مواد آنیونی و کاتیونی است که موجب می‌شود میزان چربی زدایی در شامپو گوناگون باشد.

روش صحیح شستن مو

موها را با آب داغ نشویید

آب داغ موجب از بین رفتن رطوبت مو شده و آن را خشک، بد حالت و شکننده می‌کند. تصور نکنید که اگر موها را با آب داغ بشویید، چربی آن بهتر از بین می‌رود. بلکه موجب آسیب‌دیدگی چربی کف سر می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو این عادت را کنار بگذارید.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

موهای خیس را شانه نکنید

اگر فکر می‌کنید، شانه زدن موی خیس در حمام راحت‌تر است و انرژی کمتری را از شما می‌گیرید، باید بدانید که ظلم بزرگی در حق خود می‌کنید. موهای خیس حساس هستند و شکنندگی بیشتری دارند. با شانه زدن موی خیس، موهای سرتان بیش از حد معمول می‌ریزند و خرد می‌شوند. برای جلوگیری از گره خوردگی مو، پیش از حمام آنها را برس بکشید و در حین شامپو زدن موها را با ملایمت بشویید. از ناخن‌ها کمک نگیرید و به موهایتان چنگ نزنید!

با موهای تمیز سشوار بکشید

چنانچه از وسایل حالت‌دهنده مو مانند سشوار، اتو مو، فر کننده و … استفاده می‌کنید، نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که مطمئن باشید موها کاملاً تمیز هستند. در این صورت است که موها برای مدت زمان بیشتری تمیز به نظر می‌رسند و ظاهر زیبا و فریبنده‌تری خواهند داشت.

چه مقدار شامپو کافی است؟

حجم و اندازه موردنیاز شامپو برای شستن مو به عوامل مختلفی مانند بلندی و جنس مو بستگی دارد. ولی اکثر افراد باید حدود ۱۰ میلی‌لیتر یعنی به اندازه ۲ قاشق چای‌خوری شامپو را برای شستشوی سر استفاده کنند.

  • موی بلند برای شستشوی ساقه مو بیش از اندازه گفته شده به شامپو نیاز دارد.
  • موی فر برای پخش شدن در بین همه مو بیش از اندازه گفته شده به شامپو نیاز دارد.
  • موی ضخیم بیش از موی نازک به شامپو نیاز دارد.
  • چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

روش صحیح شستن مو و استفاده از شامپو

موها را با آب گرم خیس کنید. ۳۰-۶۰ ثانیه شامپو را روی موها ماساژ دهید تا به خوبی کف کند و سپس آن را آبکشی کنید. اگر موی بلندی دارید، شستن مو را از ریشه تا نوک انجام دهید. برای موهای چرب، دو بار موهای خود را بشویید. اگر شامپو را به اندازه کافی استفاده نکنید، کثیفی و چربی روی موها باقی می‌ماند و موجب شوره سر می‌شود.

چنانچه عادت دارید دو بار در هر حمام موها را بشویید، باید در مرحله آخر کف بیشتری روی موها تشکیل شود که نشان دهنده تمیز شدن مو است. البته در صورتی که با یک‌بار شستن مو، چربی و کثیفی کاملاً پاک شده باشد و روی موها کف زیادی مشاهده کردید، نیازی نیست برای دفعه دوم موها را شامپو بزنید.

چقدر و چگونه موهایمان را بشوییم

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *