دکترنوروزیان

وبلاگ

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

۵۰ درصد از زنان کره زمین، از کم‌پشتی مو رنج می‌برند. اما پیش از اینکه نگران شوید بهتر است ابتدا باورهای غلطی را که در این باره وجود دارند بشناسید.

درمانهای خانگی ذکرشده می توانند به ضخیم کردن موهای نازک و شکننده صرفنظر از اینکه آیا درمان بیشتری نیاز است یا نه، کمک کنند اما اثرات درمانی این راهکارهای خانگی در اشخاص مختلف متفاوت است و ممکن است در برخی افراد اثر بیشتری داشته باشد یا بالعکس:

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

۱-استفاده از تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و استفاده منظم از آن برای داشتن موهایی با ریشه قویتر و ساق موی ضخیمتر لازم است. به منظور استفاده از تخم مرغ به این شیوه عمل کنید: یک یا دو عدد تخم مرغ را خوب هم بزنید و مخلوط کنید. تخم مرغها را روی پوست سر و موهای مرطوب خود بمالید و بگذارید به مدت حدود ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند؛ سپس موها را به طور کامل با آب گرم آبکشی کنید و با شامپوی ملایم بشویید.

برای نتیجه‌گیری بهتر می توانید متناوبا به صورت یک در میان تخم مرغها را با مقداری روغن زیتون و آب مخلوط و به این روش استفاده کنید: زرده های تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید، سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید. مخلوط بدست‌آمده را به پوست سر و موهای خشک بمالید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی سرتان باقی بماند؛ سپس با آب گرم و شامپوی ملایم آبکشی کنید.

استفاده از روش درمان با تخم مرغ، یک یا دو بار در هفته به مدت چند ماه به تقویت موها کمک خواهد کرد.

 

۲-استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی است و به سلامت کلی بدن از جمله سلامت موها کمک می کند. با استفاده صحیح از آن روی پوست سر و موها، می‌توان باعث ضخیمتر شدن موها و در نتیجه پرپشت‌تر شدنشان کمک کرد. روغن زیتون همچنین خواص بیشماری در نرم و درخشان کردن موها و کاهش خشکی موی سر دارد.

برای استفاده از آن به این شیوه عمل کنید: روغن زیتون را تا رسیدن به دمای بدن گرم کنید. روغن گرم شده را روی پوست سر و موها مالیده، ماساژ دهید و حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بگذارید روی موها بماند. پس از آن با استفاده از شامپویی ملایم موهایتان را شست‌وشو دهید.

برخی افراد به روغن زیتون، عسل یا مواد دیگر نیز اضافه می کنند و پس از ماساژ دادن موها و پوست سر با آن، سرشان را با کلاه حمام پوشانده، تمام طول شب را با همین پوشش سر می‌کنند و صبح آن را آبکشی می کنند.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

۳-استفاده از مواد غذایی مناسب و مغذی

برخی رژیمهای غذایی مغذی که شامل چربی ها، پروتئین ها و ویتامین های ضروری و مفید برای سلامتی باشد، می تواند به درمان شکنندگی و نازکی موها کمک کند. در واقع، یکی از علل شکنندگی موها، سوتغذیه فرد است.

برای کمک به درمان این شکنندگی و نازکی ناشی از سوء تغذیه، باید مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی را در برنامه غذایی خود گنجاند. این مواد غذایی عبارتند از:

*ماهی سالمون که درصد بالایی از پروتئین و اسیدهای چرب دارد.

*تخم مرغ که پروتئین، امگا سه و آهن دارد.

*گردو، بادام و آجیل های دیگر که منابع خوبی از اسیدهای چرب محسوب می‌شوند.

*ماست پروبیوتیک که منبع پروتیین است.

*لوبیا سبز، لوبیای سیاه، لوبیا چیتی و سایر انواع لوبیاها که حاوی پروتئینند.

 

برای استفاده از خواص این غذاها در درمان، باید یک یا دو وعده از هر یک از غذاهای ذکر شده را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. اثر این مواد غذایی تا جایی است که حتی اضافه کردن آنها فقط ۳ یا ۴ وعده در هفته به رژیم غذایی سبب بهبود سلامت موهای آنها خواهد شد.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

۴-استفاده از پوره پرتقال

ویتامین سی، پکتین (کربوهیدراتی محلول در آب که در برخی میوه ها وجود دارد) و اسید موجود در پرتقال می تواند به روشهای مختلف بر سلامت موی افراد اثر بگذارد. ویتامین ها و مواد مغذی درخشش طبیعی موها را تقویت می‌کنند و این باعث می شود که موها ضخیم تر و پرپشت تر به نظر آیند.

اسیدهای موجود در پرتقال به از بین رفتن باقیمانده محصولات مو، روی موها کمک می کند. این باقیمانده های مواد روی موها، که اکثرا شیمیایی هستند، ممکن است جلوی رشد موها را بگیرند. همچنین برخلاف راهکارهای درمانی دیگر، استفاده از پوره پرتقال رایحه رضایتبخشی هم دارد.

پس از مخلوط کردن آب پرتقالهای تازه (آبگیری) با مقداری پالم، آن را روی موها و پوست سر بمالید و بعد از اندکی ماساژ دادن بگذارید این مخلوط به مدت یک ساعت روی موها بماند؛ سپس آبکشی کنید تا بدین گونه، شکنندگی موها بهبود یابد.

بعضی افراد علاقه دارند بعد از استعمال این ماسک موی خوش‌عطروبو روی موها، از نرم کننده ای ملایم هم برای آبرسانی به موهایشان استفاده کنند.

 

۵-ژل آلوئه ورا

بسیاری از مردم باور دارند که گیاه آلوئه ورا برای پوست بدن، پوست سر و موها مفید است. استفاده از روغن این گیاه برای موها و پوست سر ممکن است در طول زمان و به مرور به استحکام موها و ضخیم شدنشان کمک کند. محصولات تجاری زیادی حاوی آلوئه ورا وجود دارد که براحتی در دسترسند و می توان آنها را از داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم آرایشی معتبر تهیه کرد. این محصولات اغلب به صورت ژل و کرم هستند که مسستقیما روی پوست سر و موها استفاده می شوند.

اگر تمایلی به استفاد از این محصولات آماده ندارید، به عنوان درمان خانگی، می توانید مقداری ژل آلوئه ورای خالص را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند و سپس آب کشی کنید. بعضی افراد ژل آلوئه ورا را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده، سپس استفاده می کنند. از این روش می توان یک یا دو بار در هفته استفاده کرد.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

۶-استفاده از آووکادو

آووکادو غنی از ویتامین E است و افراد زیادی اعتقاد دارند که مرطوب کننده خوبی هم محسوب می شود. می توانید براحتی یک ماسک موی آووکادو آماده کنید و آن را را دو بار در هفته مصرف کنید. برای تهیه ماسک موی آووکادو به این روش عمل کنید: یک عدد آووکادو را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست سر و موها بمالید و ماساژ دهید؛ اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی سرتان باقی بماند سپس کاملا آبکشی کرده، با یک شامپوی ملایم موهایتان را شست‌وشو دهید.

 

۷-مزایای روغن کرچک

روغن کرچک نیز دارای مقدار زیادی ویتامین ای و اسیدهای چرب است. ویتامین ای، برای کمک به سلامت موها بسیار موثر است. استعمال این روغن روی موها بسیار راحت و بدون نیاز به آماده سازی است. براحتی، روغن را روی پوست سر و موها بمالید و تا زمانی که موها کاملا با روغن پوشانده شوند ماساژ دهید. بگذارید روغن به مدت ۳۰ دقیقه روی سر باقی بماند و سپس آبکشی کنید.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

زیاد شستن موها می‌تواند باعث نازکی آن‌ها شود!

این یک برداشت اشتباه است. برعکس، موها باید مرتب شسته شوند تا تمیز و سالم بمانند. مطالعات نشان می‌دهند که همان اندازه که نوع شامپو بر سلامت پوست سر تأثیر دارد، به همان اندازه بر قدرت و ضخامت موها نیز اثر دارد. استفاده از نرم‌کننده‌ها نیز به طور مرتب می‌تواند برای موها مفید باشد زیرا از گره خوردن و شکستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند اما مراقب باشید که فقط ساقه موها را با آن شستشو دهید نه پوست سر را.

 

تمامی ریزش موها، دائمی هستند!

اگر فاکتورهای بیرونی مانند رژیم غذایی، استرس و زیاد ور رفتن به مو، باعث ریزش آن شده باشد، اصلاح سبک زندگی می‌تواند درمان آن باشد. اما اگر یک بیماری، زمینه ریزش مو را فراهم کرده باشد، با درمان بیماری و به کمک پزشک پوست و مو می‌توان موها را تقویت کرد. فقط در حالی که عامل ریزش مو ژنتیکی باشد، متأسفانه دائمی بوده و درمانی غیر از کاشت مو ندارد.

 

ریزش مو فقط در زنانی که موهای نازک دارند رخ می‌دهد!

ریزش مو می‌تواند با مسائل بسیاری از جمله ژنتیک، مشکلات پزشکی مانند نقصان یا عدم تعادل هورمونی، استرس، کم‌خونی، کمبود ویتامین، مشکلات تیروئیدی،سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، رژیم غذایی و کاهش وزن تحریک شود. هر کدام از این موارد می‌توانند با نازک شدن مو یا ریزش آن همراه باشند. بنابراین ریزش مو فقط مختص زنان کم‌مو نیست.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

مهم‌ترین عامل ریزش مو در زنان ژنتیک است!

ژنتیک به همان اندازه که در ریزش مو در مردان نقش دارد به همان اندازه در ریزش مو در زنان مؤثر است. اتفاقا برخلاف طاسی مردانه، ریزش مو در زنان معمولا بر اثر یک بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد. مهم‌ترین قدم برای درمان ریزش مو، یافتن علت آن است.

 

بستن مو به صورت دم اسبی، ربطی به نازک شدن مو ندارد!

این کار اشتباه است. هرچه مو بیشتر تحت فشار و کشش قرار بگیرد ضعیف‌تر و نازک‌تر شده و در نهایت می‌ریزد. حتی اکستنشن مو نیز می‌تواند به دلیل فشاری که بر ریشه مو وارد می‌کند، باعث آلوپسی کششی شود.

 

قرص‌های ضد بارداری می‌توانند باعث ریزش مو شوند!

این باور نیمه درست است. زیرا مصرف قرص‌های ضدبارداری، با نازک شدن مو همراه است و در برخی موارد باعث ریزش مو می‌شود. اما این نازکی یا ریزش مو موقت و قابل بازگشت است. نمی‌توان گفت به طور کلی مصرف قرص‌های ضد بارداری در همه زنان باعث ریزش مو می‌شود زیرا درجه‌ آن هم در هر شخصی متفاوت است. قرص‌های ضدبارداری، می‌توانند باعث شوند تا موها از فاز رشد به فاز استراحت بروند.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

تغییر در رژیم غذایی تغییری در رشد موها ایجاد نمی‌کند!

مو، از کراتین که یک پروتئین طبیعی است ساخته شده است. رژیم غذایی دارای پروتئین می‌تواند به حفظ قدرت مو و استحکام و درخشندگی آن کمک کند. گوشت، ماهی و تخم‌مرغ را فراموش نکنید. اگر گیاهخوار هستید نیز از کینوآ، سویا، عدس و لوبیا بهره ببرید. ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین A، ویتامین D، بیوتین، آهن، منیزیم، نیاسین و روی نیز با مصرف غلات، میوه‌ها و سبزیجات، به حفظ استحکام و درخشندگی مو کمک می‌کنند.

هشدارهای مهم:

به یاد داشته باشید نتایج درمان های طبیعی، بسته به افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. در موارد زیادی، درباره درمان های طبیعی شکنندگی موها مطالعات کاملی انجام نشده و از لحاظ علمی نتایج قطعی وجود ندارد.

افراد حساس باید با احتیاط و در کمال عقل و درایت اقدام به استفاده از این روشهای درمان خانگی کنند زیرا مواد آلرژی زا روی پوست سر ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در آنها شود.

افرادی که دچار ریزش یا شکنندگی موی یکباره و غیر قابل توضیح می شوند باید حتما به پزشک مراجعه کنند چراکه ممکن است دلیل پزشکی اساسی برای این ریزش موی ناگهانی وجود داشته باشد و بر این اساس حتما باید تحت درمان علمی از سوی متخصصان  قرار گیرند و آزمایشهای تشخیصی لازم برای یافتن دلیل اصلی آن را انجام دهند. هرچند این قبیل موارد بندرت پیش می آید و در بیشتر مواقع درمان های طبیعی خانگی کم هزینه و کم خطرند و ارزش امتحان کردن دارند.

درمان کم پشتی مو در زنان وچند باور غلط

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *