دکترنوروزیان

وبلاگ

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر رشد مو، ریزش مو و یا طاسی یکی از مباحث مهم و مسائلی است که در طول دهه های گذشته بسیاری از دانشمندان و متخصصین بر روی آن تحقیقات و مطالعات فراوانی انجام داده اند. آگاهی از دلایل ریزش مو می تواند کمک بزرگی به پیشگیری از ریزش و از دست دادن موهای سر، ابرو و در کل نقاط مختلف بدن کند.

از طاسی ارثی گرفته تا درمان چربی موی سر و یا تکنیک های بازسازی مو همه مسائلی هستند که در طول سالهای گذشته مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند. یکی از این نکات مهم در ریزش مو، مسئله تاثیر هورمون های مردانه و یا زنانه در مردان و زنان است که در این روند تاثیر مستقیم دارد.
تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

حتما درباره اصطلاحاتی مانند استروژن و رشد مو، هورمون رشد موی سر (یا صورت)، هورمون مو و یا تاثیر پروژسترون بر رشد مو شنیده اید. همه این موارد به خوبی نشان دهنده میزان اهمیت هورمون های بدن انسان بر رشد مو است.
حال ببینیم هورمون چیست؟

هورمون در حقیقت ماده ای شیمیایی است که جنس آن از مواد استروئیدی و شیمیایی است که در غدد بدن ترشح می شود و وارد جریان خون می شود. به این ترتیب هورمون ها بر روی سلول های بدن تاثیر می گذارند. هورمون ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

• استروییدی
• پپتیدی
• آمینه
• پروستانوئیدی

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

از معروف ترین هورمون های بدن انسان می توان به انسولین، هورمون های جنسی (استروژن، پروژسترون و تستوسترون)، هورمون رشد، هورمون های تیروئید، پاراتورمون، کورتیزول، اکسی توسین، پرولاکتین و غیره را نام برد که هر کدام نقش مهمی را در بدن ایفا می کنند.
تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

به خصوص هورمون های جنسی که نقش کلیدی و تعیین کننده ای دارند و از جمله بر رشد و نمو موها تاثیر مستقیم دارند و از میان سه هورمون نام برده تستوسترون (Testosterone) در بدن هر دو جنس مرد و زن ترشح می شود، هورمون های استروژن (Estrogen) و پروژسترون (Progesterone) هورمون های زنانه هستند. از طرف دیگر میزان ترشح هورمون های بدن نیز مهم است و در صورتی که تعادل آنها بهم بخورد، ممکن است عوارض جانبی بر روی بدن مردان و زنان داشته باشد و فرد نیاز به مراجعه به پزشک و درمان داشته باشد (برای مثال افزایش قند خون و کاهش و یا قطع انسولین).

این وضعیت به ویژه در بدن خانمها حساس تر است و عوارض ناشی از عدم تعادل هورمون ها ممکن است در بدن آنها عوارض بیشتری را از خود نشان دهد. از جمله:

• مشکلات خواب
• مشکلات ادراری
• مشکلات اعصاب
• سردرد و خستگی مزمن
• گیجی و حواس پرتی
• احساس گرسنگی بیش از حد
• خشکی پوست
• تعریق زیاد

البته هر یک از این موارد ممکن است کم یا زیاد باشند و در مواردی با استفاده از قرص و دارو براحتی بتوان عوارض کاهش یا افزایش هورمون ها را تا حد زیادی کنترل کرد. ناگفته نماند که اختلال در ترشح هورمون های بدن، هر یک عوارض خاصی را ممکن است ایجاد کند:
تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

تاثیر هورمون ها بر مو

– تاثیر انسولین بر مو:
بیماری قند (دیابت) یکی از خطرناک ترین بیماری هاست. هورمون انسولین در بدن انسان بصورت عادی ترشح می شود ولی اگر قند خون از حد معینی افزایش پیدا کند و یا بدن به دلایلی نتواند به ترشح انسولین ادامه دهد، بیماری دیابت بروز می کند که ممکن است عوارضی مانند افزایش رنگدانه های پوست، قرمز شدن صورت، و عوارض دیگر شوند. حتی در مواردی ممکن است فرد به دلایلی از جمله مقاومت به انسولین، دچار پرمویی شود.

– تاثیر تیروئید بر مو:
غده تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن انسان است که پرکاری و کم کاری آن می تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. علائم هر یک از این دو حالت نیز با یکدیگر فرق دارد و متاسفانه در طول دهه های گذشته آمار افراد مبتلا به ناراحتی های تیروئید به خصوص در بین خانمها افزایش پیدا کرده.
تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

پرکاری تیروئید می تواند عوارضی مانند تعریق زیاد، افزایش رنگدانه های پوست، خارش، تورم در برخی نواحی از جمله ساق پا را در پی داشته باشد.

کم کاری تیروئید که بیشتر در خانمها اتفاق می افتد نیز عوارض و علائمی از جمله متورم یا خشک شدن پوست، کبودشدگی و یا زرد شدن پوست و از طرف دیگر کاهش رشد موها و افزایش ریزش مو است. این مسئله نه تنها می تواند منجر به ریزش موهای سر بلکه ممکن است منجر به ریزش و یا کم پشت شدن موهای ابرو نیز شود.

– تاثیر هورمون های زنانه و مردانه بر مو:
هورمون های تستوسترون، استروژن و پروژسترون از هورمون های تاثیرگذار بدن بر روی پوست و مو هستند. در زنانی که دچار افزایش این نوع هورمون ها هستند معمولا علائمی مانند چاقی، پرمویی در نقاط مختلف بدن – از جمله صورت – و ریزش موی سر بروز می کند. اما از طرف دیگر کاهش این هورمون ها می تواند علائمی مانند کاهش چربی طبیعی پوست و خشک شدن آن شود.

از طرف دیگر در سالهای اخیر دیده شده جوانانی که به دلیل بدنسازی و یا انجام برخی ورزش های سنگین بطور حرفه ای اقدام به مصرف برخی داروهای حاوی هورمون تستوسترون کرده اند دچار ریزش موی سر و از طرف دیگر پرمویی در ناحیه صورت و یا نواحی دیگر بدن شده اند.

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *