دکترنوروزیان

وبلاگ

تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو

تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو

تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو

ریزش مو یکی از مشکلات اساسی افراد در جوامع شده و اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد، همین امر دانشمندان را برای یافتن درمانی مناسب به چالش کشیده است. بعضی از مطالعات نشان داده که رزماری برای تقویت رشد مو و کاهش ریزش موثر است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در سن 50 سالگی، حدود نیمی از زنان و 85 درصد از مردان دچار ریزش موی شدیدی می‌شوند و حجم زیادی از موهای خود را از دست می‌دهند. تحقیقات در مورد روغن رزماری برای رشد مو هنوز در مراحل اولیه می‌باشد، بنابراین هیچ تضمین قطعی برای تاثیر آن تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو وجود ندارد. با این حال استفاده از روش‌های درمانی گیاهی عوارض کمتری نسبت به سایر داروهای افزایش رشد مو دارد. رزماری یکی از این روش‌های طبیعی است.

تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو

شایع‌ترین نوع ریزش مو در مردان و زنان آروپیک آندروژنیک است.
مطالعات نشان داده‌اند که روغن رزماری بهتر از درمان معمولی عمل می‌کند.
روغن رزماری روشی برای درمان ریزش مو با تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش موعوارض جانبی بسیار کمی است.تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو
روغن رزماری بر کاهش ریزش مو تاثیر قطعی داشته اما اثرات آن برای تقویت رشد مو در حال مطالعه می‌باشد.

آیا روغن رزماری موثر است؟

ریزش مو دلایل متعددی دارد، عفونت ها، واکنش‌های سیستم ایمنی بدن، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ژنتیکی از عمده علل ریزش مو می‌باشند.

مطالعات نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند برخی از رایج‌ترین دلایل ریزش مو را تغییر دهد. اما نمی‌توان گفت که سایر داروهای شیمیایی تاثیرات بهتر یا کمتری نسبت به رزماری دارند. آنچه واضح است، رزماری نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری دارد.

طاسی الگوی مردانه (MPB) نوعی ریزش مو است، این ریزش زمانی رخ می‌دهد که تستوسترون محصولی جانبی به نام دی هیدروتستوسترون(DHT) ت ولید کرده و این محصول به فولیکول‌های مو حمله می‌کند.

تستوسترون، هم در زنان و هم در مردان تولید می‌شود، اما نسبت تولید این هورمون در مردان بیشتر از زنان می‌باشد، بنابراین ریزش مو در مردان بیشتر بوده و در سنین کمتری اتفاق می‌افتد.

روعن رزماری در درمان این نوع ریزش مو موثر می‌باشد. در مطالعه‌ای که در سال 2013 روی موش‌ها با ریزش مو به دلیل تستوسترون بالا انجام شد، نشان دتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو اد که روغن رزماری از شدت ریزش کاسته و باعث رویش مجدد موها می‌شود.

گرچه این مطالعه هنوز به طور رسمی بیان نشده اما محققان فکر می‌کنند روغن رزماری مانع اتصالDHT به گیرنده‌های هورمون شده و در نتیجه ازحمله‌تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ی آن به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند.

در مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد، روغن رزماری با مینوکسیدیل، که داروی پرطرفداری برای رشد مو است، مقایسه گردید. دو گروه افرادی که به دلیل DHT دچار ریزش مو بودند، به مدت 6 ماه، روغن رزماری و مینوکسیدیل دریافت کردند. در 3 ماه اول هیچ تغییری رویت نشد اما پس از گذشت 6 ماه، رشد قابل توجهی در موهای هر دو گروه دیده شد. گروهی که با روغن رزماری درمان می‌شدند، رشد موی بیشتری نسبت به گروه منوکسیدیل داشتند. این آزمایش نشان داد، روغن رزماری باعث افزایش رشد مو در دراز مدت می‌شود. در همین مطالعه، افرادی که مینوکسیدیل دریافت می‌کردند دچار خشکی پوست شده و پتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو وست صورت و سر آنها پوسته پوسته شد. به همین دلیل روغن رزماری گزینه مناسب‌تری برای افراد مبتلا به آلرژی و سوزش پوست می‌باشد. برخی از مطالعتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ات، از جمله مطالعات منتشر شده در سال 2017، نشان می‌دهند، روغن رزماری بعضی از قارچ‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. بنابراین، وقتی که ریزشتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو  مو به علت عفونت یا بیماری‌های پوستی سر باشد، روغن رزماری انتخاب مناسبی است. با این وجود شواهدی برای جایگزینی روغن رزماری برای روش‌های استاندارد وجود ندارد.

Alopecia areata اختلالی در سیستم ایمنی بدن است که منجر به ریزش مو می‌شود

تحقیقات منتشر شده در سال 1998 بررسی آروماتراپی با استفاده از روغن رزماری در افراد مبتلا به این بیماری را نشان دادند. حدود 44 درصد از شرکت‌کنندگان تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو با استفاده از رزماری به مدت بیش از 7 ماه بهبود یافتند. همچنین ممکن است روغن رزماری اثربخشی درمان‌های معمول را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه‌ای اعتبار این ایده را از لحاظ علمی تایید نمی‌کند. همچنین هیچ تحقیقاتی به طور رسمی بیان نکرده که استفاده از رزماری همراه با مینوکسیدیل یا سایر داروهاتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ی رشد مو بی‌خطر می‌باشد. هر فردی که از مینوکسیدیل یا سایر درمان‌های ریزش مو استفاده می‌کند، باید قبل از استفاده از شامپو رزماری با پزشک خود مشورت نماید.

آیا رزماری از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

افرادی که نگران ریزش مو هستند بهتر است از رزماری به عنوان یک داروی پیشگیری استفاده کنند تا مجبور به استفاده ازداروهای شیمیایی یا گیاهی نشوند. با این وجود، اگر تاثیر روغن رزماری بر اثرات مخرب DHT تایید شود می‌توان از آن برای پیشگیری ریزش مو در تاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو خانواده‌هایی با طاسی ارثی, استفاده کرد.

نحوه‌ی استفاده

روغن رزماری یک درمان طبیعی است، اما این به معنتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ای آن نیست که می‌توان به هر مقدار از آن استفاده کرد، یا برخی افراد که حساسیت‌های خاصی دارند نمی‌توانند در غلظت‌های بالا از آن استفاده کنند.

قبل از استفاده از رزماری موارد زیر را به یاد داشته باشید:

1) استفاده از رزماری برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است مگر به شرط اینکه پزشک اجازه داده باشد.

2) از تماس رزماری با چشم و دهان خوودداری کرده و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

3) تاثیر رزماری در سنین پایین، بیشتر است.

نحوه‌ی استفاده برای کاهش ریزش مو

ساده‌ترین راه برای استفاده از روغن رزماری، استفاده از شامپوی رزماری با درصدی بالایی از این روغن است. همچنین می‌توانید شامپو را در خانه درست کنید. 10 تا 12 قطره روغن رزماری را به شامپوی خود اضافه کرده و برای شستشوی موهای خود از آن استفادتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ه کنید. اتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو ستفاده از شامپوی رزماری برای طولانی مدت بر پوست سر تاثیر داشته و خشکی و شوره‌ی آن را برطرف می‌کند.

در صورت خشکی شدید پوست سر می‌توانید چند قطره روغن رزماری را در مقداری آب حل کرده و به پوست سر خود بمالید و پس از 10 دقیقه شستشو دهید.

برای تهیه‌ی عصاره‌ی رزماری در خانه، می‌توانید چند عدد از برگ‌های گیاه رزماری را خشک کرده و سپس در یک چهارم آب مقطری که از قبل جوشیده شده حل کنید. پس از گذشت 5 ساعت عصاره‌ی غلیظ رزماری آماده‌ی استفاده می‌باشد.

برای تهیه‌ی شامپوی خانگی، باید صابون کاستیلی با نسبت 4 قسمت صابون به 1 قسمت کنسانتره رزماری، با یکدیگر مخلوط کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره از عصاره را مستقیما به پوست سر خود بمالید اما باید اجازه دهید که کاملا خنک شده باشد و از عدم حساسیت خود کاملا مطمئن باتاثیر شگفت انگیز رزماری بر رویش مو شید.

تاثیرات روغن رزماری در طولانی مدت و پس از گذشت چند هفته مشاهده می‌شود. برای بررسی پیشرفت، ناحیه کوچکی از سر خود را انتخاب کنید و افزایش حجم موها را در آن نقطه زیر نظر بگیرید.

واضح است که رشد مو آهسته است (به طور طبیعی هر ماه یک سانتی‌متر) بنابراین باید با صبر و حوصله و پشتکار زیاد از این روش‌ها برای افزایش موهای خود استفاده کنید.

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *