دکترنوروزیان

وبلاگ

علت پیدایش شوره سر

علت پیدایش شوره سر

علت پیدایش شوره سر

با این‌كه شوره سر مشكل چندانی در زندگی عادی فرد ایجاد نمی‌كند، اما در هر صورت چندان خوشایند نیست و گاهی موجب خجالت فرد می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این پدیده و نیز دلایل به وجود آورنده و راه‌های مختلف درمانی آن می‌پردازیم.

 

شوره سر اغلب از سن نوجوانی آغاز می‌شود و تا میانسالی ادامه می‌یابد. البته گاهی افراد سالمند نیز ممكن است، دچار آن شوند.درمان شوره سر در بسیاری موارد ساده است. با این حال، درمان اصولی آن به شناخت دقیق عوامل ایجاد‌كننده شوره سر بستگی دارد.

علت پیدایش شوره سر

دلایل بروز شوره سر

برخلاف بسیاری از بیماری ها، طیف گسترده‌ای از دلایل به بروز شوره سر می‌انجامد. در حالت كلی شوره سر وقتی بوجود میآید كه پوست سر سلول‌های خود را سریع‌تر از حالت معمول دفع می‌كند. در بیشتر موارد یك نوع قارچ خاص عامل تسریع این پدیده است.

با این‌كه این نوع قارچ تقریبا روی پوسته سر همه ما وجود دارد، اما فقط برای برخی انواع پوست مشكل ایجاد می‌كند و شوره سر را پدیدار می‌سازد.

رایج‌ترین دلیل ایجاد شوره سر، خشك بودن پوست است كه در ماه‌های سرد و خشك سال بیشتر روی می‌دهد. در مواردی كه دلیل ایجاد شوره سر، خشك بودن پوست است، شوره‌ها معمولا ریزتر و كم‌چرب‌تر از حالت‌های دیگر خواهند بود. همچنین برخی بیماری‌ها نظیر اگزما و پسوریازیس می‌تواند به خشك شدن پوست سر و تولید شوره

بینجامد.

قارچها ابتدا روی پوست سر ساکن می‌شوند و بعد روی چربی موجود بر پوست سر. آنها این چربیها را به اسیدهای چرب دلخواه خودشان تجزیه می‌کنند و حتی موادی را که مانع و مزاحم رشد آنهاست از بین می‌برند. این التهاب باعث می‌شود سلولهای پوست سر سریعتر تقسیم شوند. بعد از آن ، محیط مناسبی برای رشد قارچ ها فراهم شود. همه اینها دست به دست هم می دهند و باعث تقسیم سریع تر سلولهای پوست سر و در نتیجه ایجاد شوره سر می شوند. هنوز هم کسی نمی‌داند علت چند میلیون پوسته سر که هر روزه روی لباس افراد مختلف می‌ریزد چیست. در شرکتهای سازنده شامپوهای ضد شوره ، میکروبیولوژیستها بدقت مشغول رشد دادن قارچهایی هستند که از پوسته‌های ریز سر به وجود آمده‌اند. هدف آنها این است که بفهمند این قارچها روی چه موادی بهتر رشد می‌کنند. اگر آنها این مطلب را بفهمند و بتوانند تغییر مختصری در این مواد که روی پوست سر وجود دارند، ایجادکنند، درمان شوره سر را کشف کرده‌اند. دو گونه از قارچها هستند که باعث شوره سر می شوند: «مالاسزیا وستریکتا» و «مالاسزیا گلوبوسا». تنها علتی که باعث شده است همه فکر کنند «مالاسزیا فورفور» عامل شوره سر است ، این است که این قارچ روی محیطهای کشت رشد می‌کنند. اما دوگونه دیگر ، حساستر از آن هستند که روی چربیهای حیوانات یا گیاهی رشد کنند و برای رشد ، حتما نیاز به چربی پوست انسان دارند. در حال حاضر ، فقط قارچها مسوول ایجاد شوره سر به حساب نمی‌آیند

علت پیدایش شوره سر

كاهش و جلوگیری از شكل‌گیری شوره

در بیشتر موارد با رعایت چند اصل ساده می‌توان از پدیدار شدن شوره سر جلوگیری كرد. شستن روزانه سر با شامپو بویژه برای افرادی كه پوست چرب دارند، می‌تواند مفید واقع شود.

در این میان، آب كشیدن كامل پس از شست‌وشو با شامپو بسیار مهم است، زیرا باقیمانده شامپو روی پوست سر نیز می‌تواند سبب شكل گیری شوره شود.

پس از حمام كردن، حتما موهای سر خود را شانه كنید. برای این كار برجستگی‌های شانه ابتدا باید روی پوست قرار گیرد و سپس به بیرون حركت كند. به این شكل مقداری از چربی موجود روی سر به سطح موها منتقل خواهد شد.

جالب است بدانیم، یكی از دلایل بروز شوره، استرس است. استرس به صورت كلی تاثیر نامطلوبی بر همه اجزای بدن دارد و در برخی موارد سبب ایجاد شوره یا تشدید آن می‌شود. در نتیجه كاهش تنش و استرس یكی از راه‌های پیشگیری از بوجود آمدن شوره سر خواهد بود.

علت پیدایش شوره سر

درمان شوره سر

با این‌كه عوامل مختلفی سبب شكل‌گیری شوره سر می‌شود، اما راه‌حل همه آنها تقریبا یكی است. بجز در موارد شدید، شوره سر را می‌توان حتی بدون مراجعه به پزشك درمان كرد.

ساده‌ترین راه این كار شست‌وشوی روزانه مو با یك شامپوی ملایم است. اگر این شیوه به حل شوره سر كمك نكند، گزینه بعدی استفاده از شامپوهای ضدشوره موجود در بازار است.

شامپوهای ضد شوره مختلف از تركیبات ویژه‌ای برخوردارند كه واكنش آنها با پوست سر و نتیجه نهایی استفاده از آنها متفاوت خواهد بود.

شامپوهای ضد شوره معمولاً دربردارنده پریتیون روی (برای كاهش قارچ موجود روی پوست سر)، اسید سالیسیلیك (برای از بین بردن پوسته‌های كنده شده سر)، سولفید سلنیوم (برای كاهش سرعت رشد سلول‌های پوست سر) و در نهایت كتوكونازول (كه به نوعی همه كاركردهای مواد قبلی را دارد) است.

شامپویی را انتخاب كنید كه حداقل یكی از مواد اولیه بالا را در خود داشته باشد. بدین شكل شوره سر تا حدی كنترل می‌شود. سپس می‌توانید تعداد دفعات شست‌وشوی سر را به دو تا سه بار در هفته كاهش دهید.

در صورتی كه این روش‌ها جواب ندهد، به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كنید و از او مشورت بگیرید.

علت پیدایش شوره سر

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *