دکترنوروزیان

وبلاگ

تقویت کننده های طبیعی مو

تقویت کننده های طبیعی مو

تقویت کننده های طبیعی مو

روش تقویت مو: اگر از راه و روش طبیعی و البته تخصصی باشد بهترین و سریعترین نتیجه را در متوقف کردن ریزش مو خواهد داشت . در این بخش علت ریزش موی خود را بشناسید و با راه های تقویت مو آشنا شوید.روش تقویت مو

روش تقویت مو

بدن انسان نزدیک به 5 میلیون تار مو دارد، که پوست سر 100 تا 150 هزار از این تعداد را در بر می گیرد. کل مساحت پوست سر تقریباً 500 سانتیمتر مربع می باشد، که دارای حدود 200 تار مو در سانتی متر است.

تقویت کننده های طبیعی مو

عوامل ریزش مو

این درست است که مردان نسبت به زنان به طور طبیعی بیشتر دچار ریز
ش مو می شوند اما زنان نیز با داشتن فاکتورهای منفی و موثر در ریزش مو می توانند موهایشان را به راحتی از دست بدهند.
چندین عامل می توانند ریزش مو ایجاد کنند که مهمترین عامل آنها در هر دو جنس عامل هورمونی است که تحت تاثیر مستقیم عوامل ژنتیکی قرار دارد. ریزش موی آندروژنتیک مشکلی شایع در بین زنان و مردان است.

هر فرد به طور معمول روزانه 100 تار مو از دست می دهد. این وضعیت معمولا سبب کم پشت شدن موهای سر نمی شود زیرا تار های موی جدید به طور همزمان در حال رویش هستند. هنگامی که چرخه رشد مو و ریزش مو مختل می گردد و یا فولیکول مو از بین رفته و توسط بافت اسکار (بافت جای زخم) جایگزین می شود ریزش مو اتفاق می افتد. ریزش مو معمولا به یک یا بیش از یک عامل از عوامل زیر مربوط می شود

تقویت کننده های طبیعی مو

سابقه خانوادگی (وراثت)

شایع ترین عامل ریزش مو وضعیتی ارثی به نام الگوی ریزش موی مردانه یا الگوی ریزش موی زنانه نامیده می شود. این وضعیت به تدریج همراه با افزایش سن و بر طبق الگویی قابل پیش بینی (خط مویی پس رونده و نقاط طاسی در مردان و کم پشت شدن موها در زنان) رخ می دهد.

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی

انواعی از شرایط مانند تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می توانند سبب ریزش موی موقتی یا دائمی شوند. شرایط پزشکی شامل طاسی منطقه ای (که سبب ریزش موی در یک قسمت می شود)، عفونت های پوست سر مانند عفونت قارچی و اختلال مو کندن می شود.

تقویت کننده های طبیعی مو

دارو ها و مکمل ها

ریزش مو می تواند عارضه جانبی داروهایی مشخص مانند داروهای استفاده شده در درمان سرطان، التهاب مفاصل، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا باشد.

پرتو درمانی سر

در این مورد ممکن است مو ها همانند قبل رشد نکنند.

واقعه ای بسیار استرس زا

بسیاری افراد کم پشت شدنی عمومی در موهای خود را چند ماه پس از یک شوک احساسی یا جسمی تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

برخی مدل های مو و درمان ها

بیش از حد مدل دادن به مو ها یا مدل هایی که مو ها را محکم می کشد مانند مدل موی بافته می توانند سبب نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شوند. درمان های مو با روغن داغ یا فر دائمی می تواند سبب التهاب فولیکول های مو شده که آن نیز به ریزش مو منجر می شود. اگر در این وضعیت ساخت بافت اسکار رخ دهد ریزش مو می تواند دائمی باشد.

تقویت کننده های طبیعی مو

چگونگی تقویت مو با داشتن فولیکول های قوی تر

غدد سباسه چربی را در فولیکول های موی شما آزاد می کنند که به آن سبوم می گویند. سبوم از موهای شما محافظت می کند. پیاز موی از کراتین تشکیل شده است که یک نوع پروتئین مرده می باشد.

راه های مختلفی برای تقویت فولیکول های مو وجود دارد اما بهترین درمان طبیعی است. در ادامه نکاتی در مورد نحوه ی تقویت مو به طور طبیعی آمده است.

تقویت موها

تقویت کننده های طبیعی مو

رژیم غذایی مناسب برای تقویت مو

✅کمبود اکسیژن باعث می شود فولیکول های مو ضعیف شوند. با خوردن غذاهای حاوی آهن می توان انتقال اکسیژن به فولیکول های مو را تسهیل کرد.
✅ مواد غذایی مانند سبزیجات از جمله اسفناج، کلم بروکلی و کلم، گوشت بدون چربی و لوبیا، عدس و حبوبات همه منابع غنی آهن هستند. هم‌چنین می توانید از مکمل آهن برای تقویت مو استفاده کنید.

✅رژیم غذایی شما باید حاوی روی معدنی باشد که باعث تقویت فولیکول ها توسط پروتئین های موجود در آن برای ساخت رشته های قوی مو می شود.

✅غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی، صدف ها و خرچنگ ها منابع خوبی از روی هستند. این ماده ی معدنی از غدد چربی شما پشتیبانی می کند تا بتواند از موهای شما بهتر محافظت کند. هرچند روزانه فقط ۱۱ میلی گرم روی باید مصرف کرد زیرا مصرف بیش از حد آن مانع جذب سایر مواد مغذی می شود.

✅غذاهای مختلف سبزیجات، چربی های سالم و میوه ها را در رژیم غذایی خود برای تامین ویتامین E، A، C و B داشته باشید. چند رنگ مختلف از سبزیجات و میوه ها مانند هویج و پرتقال (نارنجی)، گوجه فرنگی و قره قروط (قرمز )، جوانه های بروکسل و آووکادو (سبز) و فلفل قرمز و گلابی (زرد) برای خوردن انتخاب کنید.

✅مصرف غذاهای غنی از پروتئین شامل تخم مرغ، بوقلمون، گوشت بدون چربی، مرغ، و لبنیات کم چرب بسیار توصیه می شود.
✅مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتانین C برای تقویت مو مفید هستند زیرا به جذب آهن کمک می کند. بلوبری، زغال اخته، پاپایا، سیب زمینی شیرین، میوه های کیوی و توت فرنگی همه غنی از این ویتامین هستند که به تولید کلاژن کمک می کند و برای تقویت مویرگ ها که خون و اکسیژن را به فولیکول مو حمل می کنند ضروری است.

✅یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای تقویت مو ، ویتامین A است که در تولید شامپو نیز از آن استفاده می کنند. بدون آن، خشکی و خارش در ناحیه سر پوست رخ می دهد و باعث می شود که موها شکننده شوند. سبزیجات نارنجی، زرد و نارنجی ای که از ویتامین A بالایی برخوردارند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل دلمه ای و پرتقال هستند.

✅ویتامین E نیز می تواند به محافظت از مو و پوست شما کمک کند که در بادام، ماهی، آفتابگردان و میگو وجود دارد . توصیه می شود روزانه ۱۵ میلی گرم ویتامین E مصرف شود.

✅به غیر از روی، مس نیز یکی از مواد معدنی است که می تواند به تقویت مو کمک کند. کمبود مس منجر به شکنندگی مو می شود. غذاهای غنی از مس شامل مرغ، گوشت قرمز ، آجیل، تخم مرغ و سبزیجات هستند. گیاهان و ادویه هایی که دارای مس هستند شامل زیره سبز، میخک، کاری، ترخون و آویشن هستند.

✅سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که باعث جلوگیری از شکنندگی مو و شوره سر می شود. آجیل برزیلی، گوشت بره ، میگو، کدو، ساردین و ماهی منابع غنی سلنیوم هستند. گیاهخواران می توانند از پنیر، سیر ، قارچ ، برنج قهوه ای، لوبیا ، دانه های چیا و جو به عنوان منبع سلنیوم استفاده کنند.

تقویت کننده های طبیعی مو

تقویت موهای نازک
گرما و موهای ضعیف

گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو و دیگر حال دهنده های مو ، موهای شما را ضعیف می کنند. به عنوان مثال، استفاده از یک خشک کن برقی برای موی کاملا مرطوب در جا ، آب موجود در کوتیکول مو را گرم می کند که باعث می شود در داخل موها گسترش یابد و یا باعث ایجاد فضاهایی درون فیبرهای مو می شود که آنها را ضعیف می کند.

تقویت کننده های طبیعی مو

باید ها و نباید ها

  • استفاده از سشوار را کم کنید.
  • مو های خود را با رنگ های نا مرغوب رنگ نکنید.
  • محصولاتی را انتخاب کنید که بتوانند موهای شما را تقویت کنند
  • در کنار رژیم غذایی سالم از محصولات تقویت کننده ی مو استفاده کنید. آنهایی که برچسب “ضد شکستگی”، “ترمیم کننده”، “تجدید” یا “تقویت” دارند بهتر هستند، زیرا این بدان معنی است که محصول دارای مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند به طور موقت از موخوره، زخیم شدگی و شکنندگی مو جلوگیری کند.
  • از شامپو هایی با مواد تشکیل دهنده ی پروتئین ها، آمینو اسید ها و سایر مواد تقویت کننده مو استفاده کنید.از شامپو ها و محصولاتی که می توانند به عمق پوست سر نفوذ کنند استفاده نکنید.
  • استفاده ی بیش از حد از محصولات مراقبت مو باعث آسیب بیشتر به موهای شما می شود.
  • تا حد امکان از مواد شیمیایی برای رنگ کردن موها استفاده نکنید.

تقویت کننده های طبیعی مو

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *