دکترنوروزیان

وبلاگ

بیماری آلوپسی چیست

بیماری آلوپسی چیست

بیماری آلوپسی چیست

آلوپسی (آلوپسیا آره اتا – alopecia areata) نام عام کاهش موی سر یا هر قسمت از بدن  به دلایل متفاوتی است که در متون طب سنتی داء الثعلب طاسی منطقه‌ای نامیده شده است.بیماری الوپسی ( آلوپسیا آره آتا) یا طاسی منطقه‌ای با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور (دایره وار) تشخیص داده می‌شود. اکثریت بیماران مبتلا شده به بیماری الوپسی، زیر ۶۰ سال سن دارند و هیچ یافته دیگری به همراه ندارند.علت بیماری الوپسی اختلالات سیستم ایمنی مانند کم خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و… میتواند باشد. اغلب در بیماری الوپسی فولیکول‌های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن شخص آسیب دیده و همین مانع از رشد مو می‌شود و به همین دلیل بیماری الوپسی بعنوان یک بیماری ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن شناخته شده است. بیماری الوپسی معمولا” به صورت لکه های گرد، صاف، کوچک یا بزرگ روی پوست سر بوجود می آید و تا جائیکه کل  موی سر(آلوپسی total) یا تمامی موهای بدن (آلوپسی universal) میریزد ، می تواند بدتر از این هم بشود. آلوپسی بطور کلی حدود ۲% از کل جمعیت را که تنها بیشتر از ۵ میلیون نفر آنها در ایالات متحده هستند را دربرمیگرد. معمولا” بیماری پوستی آلوپسی غیر قابل پیش بینی و دوره ای می باشد. در هر زمان ممکن است مو مجدد شروع به رشد یا ریزش کند و دوره این بیماری در هر فردی متفاوت است.

بیماری آلوپسی چیست

درمان بیماری الوپسی

مبتلایان به بیماری آلوپسی (طاسی منطقه‌ای) در یک سوم موارد خود به خود بهبود می‌یابند و نیازی به درمان ندارند ولی در موارد شدید می‌توان از داروهای کورتون (موضعی یا تزریق داخل جلدی)، ماینوکسیدیل، پووا تراپی و… استفاده کرد. هرچند رایج ترین درمان بیماری آلوپسی استفاده از کورتون (به خصوص موضعی مانند پماد یا تزریق) است ولی کورتون موضعی مانند تریامسینولون را نباید به مقدار زیاد استفاده کرد چون کاهش بافت پوست و آتروفی به دنبال خواهد داشت و برای پوست سر و ناحیه تناسلی، تنها از استروییدهای کم قدرت و بدون فلوئور استفاده می‌شود. اگر مناطق درگیر در بیماری الوپسی زیاد باشند، یا درگیری منتشر باشد، یا مژه‌ها و ابروها درگیر باشند، و همچنین اگر با حساسیت همراه باشد و… وخامت این بیماری بیشتر خواهد بود و ممکن است از کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزولون استفاده کرد. پماد یا کرم آنترالین (anthralin):درمان دیگر استفاده از پماد یا کرم آنترالین می‌باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که عموماً” برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می‌شد. آنترالین روی نواحی بدون مو روزانه یکبار استعمال می‌شود و بعد از مدت کوتاهی معمولاً” بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد شسته می‌شود. اگر موی جدیدی رشد کرد، درمان بین ۸ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد داشت. آنترالین، بطور موقتی بر روی پوست ایجاد سوزش کرده و پوست تحت درمان قهوه‌ای کم رنگ یا بی رنگ خواهد شد. پس از استعمال دست‌ها باید شسته شوند. درموارد منتشر گاه نور شیمی درمانی با روش PUVA توصیه شود. در این روش ابتدا یک دارو داده می‌شود که پوست را به اشعه فرابنفش حساس می‌سازد، سپس یک مقدار مشخص و کنترل شده از اشعه فرابنفش تابانده می‌شود.

بیماری آلوپسی چیست

Topical Immunotherapy: در این روش از یک آلرژن تماسی قوی در ناحیه دچار ریزش مو استفاده میگردد. مکانیسم عمل این آلرژن به این صورت است که سیستم ایمنی درگیر کننده فولیکولهای مو تمایل بیشتری به آن دارد. مشاهده شده با این روش تجمع لنفوسیتهای T در خون محیطی اطراف فولیکولهای مو کاهش مییابد. اولین ماده آلرژن که به این منظور به کاربرده شد Dinitrochlorobenzene (DNCB ) بود که به دلیل عوارض سرطان زایی مشاهده شده دیگر بکار نمی‌رود. ماده دیگر Squaric acid dibuthyl ester (SADBE) می‌باشد که به دلیل عدم پایداری کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. اما ترکیب برتر دیفن سیپرون ( Diphencyprone ) است که امروزه عمدتاً از آن برای ایمونوتراپی استفاده میشود. این ترکیب یک آلرژن تماسی قوی بوده که پایداری مناسب و عوارض کمتری از مواد پیشین دارد.

در تمام انواع آلوپسی آره آتا ، فولیکول های مو هنگامیکه سیگنال مناسبی دریافت کنند زنده می مانند و آماده برای رشد مجدد مو خواهند شد. در تمام موارد، رشد مجدد مو ممکن است بدون درمان یا پس از سالها صورت گیرد.در حال حاضر درمان قابل تأییدی از طرف FDA برای انواع آلوپسی های آره آتا، universal وtotal وجود ندارد. با این وجود پزشکان متخصص زیادی سعی در بدست آوردن راهی برای درمان این بیماری هستند. راه های درمانی آلوپسی آره آتا خفیف (سکه ای) وجود دارد (ریزش موی سر کمتر از ۵۰%) اگرچه در حال حاضر درمان قابل قبولی که در همه موارد پاسخ دهد وجود ندارد

انواع بیماری آلوپسی آره آتا

بیماری آلوپسی آره آتا یک بیماری رایج است که در نتیجه از دست دادن مو در روی پوست سر و در نقاط دیگر بدن حاصل می شود. سه نوع آلوپسی آره آتا شناخته شده است:

  • آلوپسی آره آتا : شایع ترین نوع این بیماری ناشی از اختلالات خود ایمنی (سیستم دفاعی بدن) بوده و ریزش در آن بصورت سکه ای در اندازه های مختلف می باشد.
  • آلوپسی آره آتا total : در آلوپسی آره آتا total تمام موهای سر شروع به ریزش پیدا می کنند.
  • آلوپسی آره آتا universal : نادرترین نوع این بیماری، آلوپسی آره آتا universal می باشد که منجر به ریزش موی پوست سر و کل بدن می شود.
  • خود ایمنی و آلوپسی آره آتا: در این بیماری فولیکول های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن شخص (سلولهای سفید خون) آسیب می بیند و مانع از رشد مو می شود که این بیماری بعنوان یکک بیماری ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن شناخته شده است.

  • بیماری آلوپسی چیست

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *