دکترنوروزیان

وبلاگ

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند.در گذشته علت  اصلی ریزش مو را بعد از علل ارثی، در استرس و مسائل روانی میدانستند. اما امروزه پزشکان اعتقاد دارند با تغذیه مناسب، می توانید ریزش مویتان را به حداقل برسانید. همه ما هر روزه تعداد زیادی از موهای خود را از دست می دهیم، اما ریزش موی بسیار شدید و شرایط نامطلوب موهای سر می تواند به عنوان نشانه ای برای طاسی به حساب آید. به هر حال باید توجه داشت که هم زنان و هم مردان می توانند با نازک شدن تارهای مو که یکی از مهم ترین عوامل در ریزش موهای سر محسوب می شود در معرض ابتلا به ریزش های شدید مو قرار بگیرند. به طور کلی ریزش ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو از موهای سر در روز طبیعی میبـاشد تغذیه درست و اصولی، برای سلامت موی شما مفیدند. ولی  یادتان باشد رسیدن به نتایج رضایت بخش زمان می خواهد.

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

علل ریزش مو:

عوامل ارثی
برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، آنمی ( کم خونی )
معمولاً وقتی برای کاهش وزن رژیم های غیر اصولی را به کار می برند، نتیجه ی آن ریزش مو است.
کسانی که گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود روی، آهن، اسیدهای آمینه ی ضروری و در نتیجه ریزش مو می شوند.

a hair-1-copy2

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

استرس

شــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن بدن میباشد.
پس مهمترین راهکار برای درمان ریزش مو اصلاح رژیم غذایی فرد می باشد. ریزش مو در خانم ها می تواند به دلیل مشکلات گوارشی مثل کمبود اسید معده و یا کاهش مصرف روی و پروتئین باشد. ولی ریزش مو در آقایان بیشتر به علت خوردن غذاهای چرب است.  رژیم غذائی پرچرب و مصرف زیاد گوشت قرمز، هورمون های مردانه را افزایش می دهند. این هورمونها روی پیاز مو تاثیر منفی دارند. به همین دلیل است که هنگام بلوغ، با افزایش ترشح هورمون های مردانه،  احتمال ریزش مو و طاسی سر بیشتر می شود.

آلودگی هوا

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

رژیم غذایی:

مصرف ترکیبات غنی از آهن مثل جگر، انواع گوشت قرمز، ماهی، مرغ،  غلات سبوس دار، حبوبات  مثل لوبیا و عدس، تخم مرغ، خرما، کشمش، آناناس، برگه میوه ها، آلبالو و سبزیجات سبز برگی شکل مثل اسفناج، را در برنامه غذائی تان افزایش دهید.

مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا و خوردن نان هایی که خمیر آنها خوب، ور نیامده، ایجاد فقر آهن می کنند.  بهتر است چای را حداقل  یک ساعت بعد از غذا بنوشید و از نان هایی که خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخته می شوند استفاده کنید .

سبزیجات خصوصا سبزیجات دریائی سرشار از املاح و کلسیم اند. پوست سیب زمینی، جوی خام، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبیا سیلیس فراوانی دارند. سیلیس اضافه شده به شامپو از ریزش موی سر جلوگیری می کند، رشد مو را افزایش می دهد و باعث درخشش و استحکام مو می شود.

a hair

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

در ساختمان مو بیشتر از هر ترکیبی، پروتئین به کار رفته، بنابراین اگر می خواهید موهای پر پشت و سالمی داشته باشید باید غذاهائی بخورید که سرشار از پروتئینند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی،سویا، لبنیات کم چرب، ماهی، حبوبات و تخم مرغ غنی از پروتئینند. جگر گوساله، جوانه گندم و مخمر خوراکی علاوه بر پروتئین، مقادیر زیادی ویتامین B دارند که برای رشد مو مفید است. به جز اینها برگه آلو، کره بادام زمینی، آجیل، گوشت مرغ، زرده تخم‌مرغ، سبوس گندم، جوانه‌ ماش،  سبوس غلات ، حبوبات، گل کلم، سویا، هویج ، توت‌فرنگی، موز، گریپ فورت و هندوانه غنی از ویتامین B اند. در کنار این ترکیبات بهتر است تحت نظر پزشک از مکمل های B کمپلکس هم استفاده کنید.

یادتان باشد اگر باردارید بیشتر از یک باردر هفته جگر نخورید  چون  ویتامین A زیادی  که دارد،  ممکن است شما رادچار مسمومیت کند و در نهایت باعث ایجاد اختلالاتی در جنین تان  شود. از آن گذشته مصرف بیش از حد ویتامین A  باعث ریزش مو می شود.

اگر ریزش موی شما به دلیل کم کاری تیروئید باشد، باید منابع غذائی حاوی ویتامین A  و ید بیشتری بخورید.  برای این منظوراستفاده از  اسفناج، هویج، گردو، تخمه کدو، روغن دانه ها و نمک ید داررا به شما توصیه می کنیم. چنانچه کمبود ید داریدمصرف شلغم، کلم، خردل، سویا، بادام زمینی و ارزن را کاهش دهید

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

ویتامین C به  جذب آهن در بدن کمک می کند. بنابراین تا می توانید  میوه و سبزی تازه بخورید.

برای رشد مو ویتامین E هم مفید است.ویتامین‌ E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در استحکام پیاز مو دارد وگردش خون را در مویرگهای کف سر بهبود می بخشد  بادام، بادام زمینی، فندق، انبه، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، آجیل و دانه های خوراکی، ویتامین E زیادی دارند.

حداقل روزی ۸ لیوان آب بخورید، کمبود آب باعث می شود ساقه های موی تان خشک شوند واگر مخاط پوست سر خشک باشد، ریزش مو افزایش می یابد.

بررسی ها نشان می دهد پروتئین سویا مو را تقویت می کند و رشد آن را افزایش می دهد.

مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است.

پوست چلتوک ازجمله منابعی است که از سفیدی و ریزش مو پیشگیری می کند. بنابراین توصیه می کنیم حداقل هفته‌ای ۲ تا ۳ بار پوست چلتوک را دم کرده و بخورید . می توانید چلتوک  را با لیموعمانی هم دم کنید.

ترکیباتی که دارای امگا ۳ و امگا ۶ هستند، در کاهش ریزش مو معجزه می کنند. ماهی سالمون، ساردین و قزل آلا، روغن سویا، روغن گردو و روغن تخم کتان امگا ۳ زیادی دارند و روغن ذرت، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان حاوی امگا ۶ اند.

کاهش وزن با رژیم های سخت وغیر استاندارد وبدون مشورت با متخصص تغذیه، نه تنها دردی از شما دوا نمی کند بلکه عوارض زیادی در شما ایجاد می کند.

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

images-mf-210066-18775

روند طاسی در مردان با رژیم های کم چرب کند می شود.الگوی طاسی تا حد زیادی مربوط به افزایش سطح تستوسترون در بلوغ است و غذاهای پر چرب خود سطح تستوسترون را بالا برده و باعث ریزش مو می شود.

روی با افزایش سیستم ایمنی رشد مو را تحریک می کند.منابع سرشار از روی گوشت،جگرغلات سبوس دار، محصولات سویا،لوبیای خشک،مغز ها، تخم مرغ،پنیر، حبوبات و سبزیجات سبز تیره و زرد تیره است.

گروه شیر و  لبنیات  منابع غنی کلسیم و منیزیم  و نیز پروتئین هستند.

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم  مصرف کند.

بدن شما مرتبا در حال ساخت و ساز ترکیبات مختلف مانند پروتئین هاست . اگر به طور ناگهانی مواد اولیه مورد نیاز را به بدنتان نرسانید، کل سیستم بدن، واکنش هائی که انجام می دهد و ترکیباتی که تولید می کند، به هم می ریزد و بعد از مدتی علائم، یکی یکی خود را نشان می دهند . از علائم شایع، ریزش شدید موی سر است. در صورتیکه صدمه وارده شدید باشد ممکن است موها دیگر به اندازه طبیعی خود برنگردند.قرص های اسیدی و مکمل های روی وآهن نقش موثری در بهبود ریزش مو دارند.

فراموش نکنید استفاده از هر گونه قرص و داروئی حتما باید با  نظارت پزشک متخصص صورت بگیرد.

نقش تغذیه در ریزش و رویش مو

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *